Seriously working and in enjoying in Hawasa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Seriously working and in enjoying in Hawasa - Reisverslag uit Hawassa, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Seriously working and in enjoying in Hawasa

Door: Marafiki

Blijf op de hoogte en volg Margje

12 Augustus 2014 | Ethiopië, Hawassa

Donderdag gingen we weer aan het werkt in the office, deze keer een hele dag zonder internet. Ik ben bezig geweest met de Scope and sequence documenten bijwerken, aangevend wat ik veranderde maar soms ook niet zeker van was of het goed was, ingepraat worden. Lunchen bij Lewi met heerlijke soep en weer een dagelijkse verse fruitjuice: vier soorten in laagjes in het glas: niet alleen een streling van je gehemelte, maar ook een lust voor het oog: avocado, mango, ananas en papaya, met wat aardbeiensap ter decoratie tussen de diverse lagen. Halve limoenen worden erbij geserveerd en het sap hiervan maakt het genietmoment compleet.
Na de lunch nog paar uur gewerkt, daarna weer met elkaar voor een kop local coffee. Deze keer was de coffee ‘as brown as the eyes of a hen’ wat betekent dat het een perfect bakje was. Weer lopend terug naar huis (ongeveer 5 km) en onderweg een n’tella gekocht: een typisch Ethiopische sjaal. Klaar voor een bezoek aan de orthodoxe kerk. Voor de derde dag op rij gestopt bij de ijssalon om ook nu weer onderzoek te doen naar de ijssmaken én om Janet kennis te laten maken met deze heerlijkheid. Heb nog nooit zoveel ijs op in zo korte tijd. Mijn quotum moet bijgesteld worden. Jarco: ik heb al zes bolletjes op (wel in drie dagen ;)).
Deze keer nét droog thuisgekomen. ’s Avonds gegeten bij La Dolce Vita: nummer 16 (lasagne) is hier een favoriet, maar ook de cannelloni en de ravioli (met vis) waren erg lekker. Op het moment dat we naar huis wilden, begon het te storten en te onweren. Even de bui afwachten dus en daarna naar huis lopen, af en toe door een diepe plas waden, maar verder konden we gewoon weer midden op de straat lopen. Het is 's avonds heerlijk rustig op straat. Ze hebben hier ‘cobblestone’ straten (de grotere wegen zijn van asfalt) om mensen werk te geven: voor iedere cobblestone/kinderkopje krijgen de mensen 1 Birr (10 Birr is veertig cent).
Zaterdagochtend om 9 uur klaar voor een trip met Beliyu en Deneke. Het regende … ;). Onder de ‘tent’ op het terras een double macchiato yale (zonder) sugar genomen en in overleg met B&D een uur later van start. Agatha besloot thuis te blijven, ze was niet fit. Balen! Met zijn vieren richting de vismarkt gelopen aan het eind van de straat (heb wel heel veel auto’s, karren, maraboes en andere vogels gezien, maar geen vis). We zijn niet óp de markt geweest, omdat we geen vis wilden kopen. Waarschijnlijk dachten ze dat we daarom van een afstand wel genoeg indruk kregen. Doens't matter, we gaan er gewoon nog een keer naar toe. Bij de vismarkt gingen we een soort park/bos in. Prachtige bomen, heel veel maraboes, andere vogels, apen, geiten die daar in ‘vrijdom’ lopen. Voordat ik het in de gaten had, had Janet een Colobus monkey op haar arm – hij at uit haar hand. Voordat ik het vervolgens in de gaten had, zat er een Colobus monkey op mijn schouder. Ik had een handvol pinda’s gekregen en dat vond ie erg lekker. Hij omhelsde me zelfs. Mijn gezichtsuitdrukking was niet altijd geheel ontspannen denk ik ;). Daarna voelde ik het overal kriebelen, psychologische vlooien? Nooit gedacht dat ik nog eens een aap op mijn schouders zou hebben. Unique experience. Via het meer weer richting het hotel gegaan. Het was ontspannen, gezellig en mooi! Hawasa is echt prachtig!!! Met zijn drieën geluncht: één bord curry, drie lepels. We delen steeds meer hier.

’s Middags met Agatha op weg om geld te pinnen zodat we de hotelrekening zouden kunnen betalen (de pinautomaat van het hotel doet het al een aantal weken niet). De eerste geldautomaat gaf ons waar we om vroegen. We stopten dat weg, op veilige plaatsen en gingen via de boulevard terug. Wel met een omweg, want we gingen de pier op – een betonnen ‘weg’ die een eind het water ingaat. Niet overal was de weg nog even breed als in eerste instantie bedoeld, maar we kwamen een heel eind. Genoten van de natuur, mooie foto’s gemaakt, genoten van gezelschap. Heel veel foto’s van vogels gemaakt – nog even en we kunnen een Hawasa bird species boek samenstellen. Janet gebeld en met elkaar een kop koffie gedronken op een terras boven het water. Uitzicht op de pelikanen die langs kwamen zwemmen, op vissers die op hun rietbalen (daar lijkt het op) het water opgaan, op heel veel vogels die langs kwamen vliegen of zwemmen.
’s Avonds weer bij het vuur gegeten, warm aangekleed: soms zelfs ‘Noordpool-proof’ (warme jas, spijkerbroek met thermo-ondergoed eronder, fleecevest (of twee?), een warme jas, sjaal en muts. En dat in Afrika! Het was ook wel fris en ik was blij met de lagen die ik kon aantrekken én met het vuur dat brandde. Boeiende gesprekken over wat waarheid is en wat de rol van intenties is. En zoals inmiddels de gewoonte is: alles onder het genot van een lekker glas rode wijn.
Zondag hebben we een gezamenlijke kerkdienst gehouden (waarschijnlijk kunnen jullie Hawasa binnenkort terugvinden bij de kerkdiensten in het buitenland in het RD). Bijzonder om met elkaar te luisteren, gesprekken te voeren en samen te bidden. Fellowship in een kleine groep. Ik voel me bevoorrecht hier te zijn met deze mensen. We hebben veel plezier samen, serieuze/diepe gesprekken ontstaan spontaan en het is bijzonder om onderdeel uit te maken van dit team en dit project. Ik dank God voor de wijze waarop mijn weg loopt. Ik had erg veel zin in Ethiopië, maar de afgelopen anderhalve week overtreft mijn verwachtingen. Zondagochtend hebben we met zijn drieën ook onze blessings geteld.
Gisteren ontdekte ik dat er plantjes groeien in het zakje dat ik vorige week gekregen heb. Benieuwd hoe ze verder groeien. Als ik overdag weg ben zet ik het maar binnen, omdat anders mister monkey eraan kan zitten. Ze zijn de ene dag iets meer aanwezig dan de andere, maar ik heb nog geen regelmaat ontdekt daarin.
Vandaag (maandag) was de eerste werkdag met de teams … oh, de stroom valt uit, het is erg donker opeens … dat wordt dus echt ‘blind’ typen. Ik hoor de generator aangaan, maar het licht doet het nog niet. Internet is dus ook weg. Tja, toch Afrika hier.
Het was een bijzonder leerzame en intensieve dag. Agatha is heerlijk relax (in positieve zin van het woord, ze werkt intussen keihard) en geeft de tijd en gelegenheid om grip te krijgen op het geheel. Stapje voor stapje wordt het steeds duidelijker. Ik zie wel dat het een groots en complex geheel is waar al ontzettend veel werk voor gedaan is. Wel heel mooi te zien hoe het opgebouwd is en er iedere keer een (ah, licht doet het weer) stap verder (ai, weer uit) gedaan wordt. Mooi om te zien welke rol Agatha in het geheel heeft. Ze wordt door iedereen echt gezien als de expert en ze tonen veel respect. Ze heeft een prettig manier van leidinggeven: veel luisteren en ruimte geven aan de ander, waardering uitspreken en vervolgens (vaak) door middel van vragen stellen of voorbeelden te geven haar visie te geven. Vandaag hebben we vooral meegeluisterd met Agatha op de momenten dat ze met de teams in gesprek was. Morgen worden we dan wat meer ‘losgelaten’ ;). De koffie- en lunchbreak zijn goede momenten om meer zicht te krijgen op dat wat er is gedaan en gedaan moet worden. Koffie halen we bij één van de koffietentjes in de buurt van de office, lunchen doen we bij Lewi (het restaurant met de semi-transparante toiletdeur die niet op slot kan). Ze hebben hier heerlijke fruit juices, soep, salades, pasta … Het is dus iedere dag uit eten, meer dan één keer. Gelukkig in goed gezelschap! En … we kunnen nagenoeg iedere keer buiten zitten, op twee keer na tot nu toe. Morgen (dinsdag) zijn we uitgenodigd om na het werk bij Beliyu te komen eten. Leuk!
Ik vind het super om hier tot eind september te zijn (licht gaat aan, direct weer uit) en op die manier mee te kunnen kijken/werken aan het ontwikkelen van het eerste semester van de vier grades. Onderweg naar huis weer even een ijsje om het eind van de eerste échte werkdag te vieren, om half acht dineren beneden en nu dus nog even een stukje schrijven. Net al alles van vandaag op een rijtje gezet – vind ik een prettige manier van verwerken. Nu lekker douchen en dan slapen. Morgen mogen we weer en ik heb er zin in!
Ik leer veel, hier in Hawasa: ik leer dat winterkleding ook in Afrika een must is, dat je gemakkelijk met zijn tweeen of drieen van hetzelfde bord kunt eten, dat je plastic flessen kunt gebruiken als lampenkapjes of als bescherming voor de schakelaar buiten, dat je als blanke ge-You-d kunt worden (kinderen en grote mensen spreken je aan/roepen je na met ‘you’ of ‘you money’), dat koffie zo bruin als de ogen van een hen moet zijn, dat je goede kerkdiensten op het balkon kunt houden, dat je soms beter met je ogen open kunt bidden (omdat anders een aap je tafel bezocht heeft en je brood meegenomen heeft), dat je aantrekkelijk of minder aantrekkelijk kunt zijn voor vlooien, dat er ‘vrijdom’ is en je dingen kunt ‘orderen’, dat ‘zeg maar’ een frequent voorkomend woord kan zijn en het lastig is daar los van te komen, dat [gosha] een teken van liefde/vriendschap is en je daarbij elkaar een hap voedsel ‘voert’, dat het goed is om ‘als zusters’ samen te zijn in één hotel, iets kan een oog-opener zijn, je kunt iets opstichten. We werken aan een eigen word list. Taal is iets levends, dat merken we hier aan de lijve.
Dinsdag 12/08 – vandaag weer een mooie dag gehad. Ook nu met de bajaj naar het kantoor, knus met zijn drieen achterin. De enige manier om dat passend te maken is om ‘zigzag’ te zitten (twee naar achter, één naar voren) of om scheef te zitten zodat er op de bank meer ruimte komt. Verder moet je in elkaar duiken om plaats te nemen en het handigst is om dat ‘achteruit’ te doen. Teddy and Joseph zijn de vaste bajaj chauffeurs en brengen ons voor 35Birr van het hotel naar de office.
Vandaag zijn Janet en ik begonnen met een rondje langs de tekst writers van de Sidamu language. Gevraagd hoe ver ze zijn, hoe de tekst in elkaar zit, gekeken hoe lang de woorden, zinnen en paragrafen zijn, hoe lang het duurt voor de tekst gelezen is (gecheckt met stopwatch), of de tekst aansluit bij het thema en de topic van de week, etc. Gevraagd op welke manier we het beste kunnen helpen. De tekstschrijvers hebben een belangrijke job: ze moeten per unit drie leesteksten en één luistertekst aanleveren. Op deze teksten zijn de andere activiteiten gebaseerd. Vanmiddag ben ik bij de tekstschrijvers van de andere twee talen langs geweest om te kijken hoever ze zijn en waar ze tegenaan lopen. Aan begin van de middag hadden we eerst een vergadering met de teamleaders en van iedere taal nog een aantal mensen. Boeiend om erbij te zijn en te horen op welke manier de problemen die ze tegenkomen bespreken. Ik vond het gaaf om met de diverse mensen in gesprek te gaan, ze iets te leren kennen, meer idee te krijgen van waar ze mee bezig zijn en op welke manier ze geholpen kunnen worden. Je merkt wel verschil in de manier van werken tussen de diverse teams. Morgen probeer ik de tekstschrijvers van de verschillende talen bij elkaar te roepen per grade. Ze moeten over hetzelfde onderwerp teksten schrijven en we kunnen dan met elkaar een start maken, brainstormen over de mogelijkheden zodat ze daarna ieder hun eigen teksten kunnen schrijven. Verder aan de slag met checken van wat al geschreven is, als er tijd is nog informatie over de verschillende onderwerpen zoeken.
Na het werk met Beliyu naar haar huis gegaan. Ze heeft ons heerlijke injera gegeven met diverse soorten voedsel die daarop geserveerd worden (weet even niet hoe ik het anders moet zeggen ;)). We hebben weer linzenmengsel gegeten, iets met lentils, kool en ik geloof iets van spinazie. Het was erg lekker. Intussen was haar ‘dochter’ bezig met het voorbereiden van de koffie: de bonen werden met zorg gebrand, daarna gemalen en vervolgens werd de koffie gezet. Ook dat was weer erg lekker!
Teruggebracht naar het hotel, door Beliyu en haar zoon. Ter afsluiting van de dag én voor de evaluatie nog een glas wijn gedronken beneden op het terras. Onze bestelling wordt wat voorspelbaar: sost k’ei wine (de k is een ejective, die ‘knal of klik’ je naar buiten).
Ik voel me een bevoorrecht mens met een droombaan … Daarnaast ontmoet ik hier erg leuke mensen en ook daar geniet ik enorm van. Verder is het heerlijk om tussendoor contact te hebben met het thuisfront in Nederland (of op vakantie elders ). Dank daarvoor!
Vandaag doe ik weer een poging het verslag te plaatsen. Tot nog toe is er internet en stroom.

  • 17 Augustus 2014 - 20:47

    Willemieke:

    Ha lieve Marg!
    Net terug van vakantie en al je blogs even gelezen. Prachtig om te lezen. Wat ontzettend fijn dat je het goed hebt en dat het goed gaat! Ik geniet van je verhalen en hoop dat je komende weken gelegenheid hebt om nog meer te plaatsen. Succes met alles! Liefs van willemieke r.
    Ps. Gisteren nog even je nieuwe huisje binnengegluurd ;-)

  • 18 Augustus 2014 - 12:18

    Robert Zoutendijk:

    Ha Margje,
    Leuk en indrukwekkend om je verhalen te lezen! Bijzonder dat je daar zo je werk kunt doen en dienstbaar bent. De vakantie hier is ook weer voorbij en we zijn begonnen.
    Wens je heel veel sterkte bij het vervolg!
    hg
    Robert

  • 23 Augustus 2014 - 22:14

    Grietje Talen:

    Heerlijk, Marg, je verhalen over hoe het daar is, wat je doet, wie je ontmoet enz. Je bent heel enthousiast en hebt het blijkbaar goed naar je zin! Ik zou zeggen, houden zo! ! Liefs van ons allemaal. ...

  • 30 Augustus 2014 - 19:46

    Lia Verboom:

    hallo Margje,
    Na een paar drukke weken heb ik tijd om je blogs te lezen. Wat een prachtige verhalen, ik zie het helemaal voor me. Wat zal je genieten van deze droombaan! Munguawabarika!
    Hartelijke groet en Gods zegen bij alles, Lia

  • 06 September 2014 - 13:37

    Willemieke DJ:

    Hey Marafiki!

    Eindelijk lees ik je verslagen (moest van mezelf eerst de MOET-dingen afhebben --> nog niet gelukt, maar ik wilde niet langer wachten), hoewel ik je natuurlijk op andere manieren wel gesproken heb. Mooi om zo echt 'Margje' terug te lezen in alles wat je doet en beleeft. Jij zit daar wel op je plek!

    Geniet nog even (de tijd gaat snel!) en natuurlijk ook veel succes!

    Lieve groet,
    Willemieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Hawassa

Heading for Hawasa in Ethiopia

Nog een paar dagen en dan is het zover: op reis naar Ethiopië om daar als consultant van SIL LEAD (via Driestar educatief) aan het werk te gaan. Twaalf teams zijn er aan de slag om een leesmethode voor grade 5 - 8 te ontwikkelen in drie (stam)talen.
Woensdagavond vlieg ik vanaf Schiphol/Amsterdam via Nairobi naar Addis Ababa. Daar hoop ik donderdag aan te komen. Vrijdag zal ik met een taxi vanaf Addis naar Hawasa gaan. Maandag start ik met werken (eerst vooral observeren en helder krijgen hoe er gewerkt wordt en wat ik ga toevoegen). Dit alles 'God willing'.

De afgelopen dagen/weken staan dus helemaal in het teken van afscheid nemen (lastig!), van koffer pakken (goed te doen) en van dingen regelen rondom verbouwing en inrichting van appartement (hele klus). Vrijdag de sleutel gekregen - bijzonder moment. Daarna aantal uren geklust met twee zussen en twee handige neefjes, een poosje onder toeziend oog en met raadgevingen van ouders. Gaaf om een start te maken. Hopelijk is er veel veranderd als ik terug ben...;).

Deze weken besef ik wel weer extra dat reizen risico's met zich meebrengt. Niet alleen het reizen per vliegtuig, ook al het andere verkeer. Ik hoop en bid dat God ons allemaal bewaart en dat we elkaar te zijner/Zijner tijd weer zullen ontmoeten. Daar zie ik naar uit.

Recente Reisverslagen:

11 September 2014

Hawasa, nieuwjaarsdag 2007

12 Augustus 2014

Seriously working and in enjoying in Hawasa

06 Augustus 2014

Hawasa experiences

04 Augustus 2014

Hawasa, what a beautiful place to stay!

31 Juli 2014

Safely arrived in Addis Ababa
Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 44365

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: