Nyumbani Zeist - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Nyumbani Zeist - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Nyumbani Zeist

Door: Marafiki

Blijf op de hoogte en volg Margje

04 Januari 2014 | Nederland, Zeist

At home ...
Weer thuis: kleren gewassen en gestreken en opgeborgen. Tot de zomer hoef ik ze niet meer te gebruiken. Warme kleren aangetrokken om te proberen warm te blijven.
Donderdagmiddag na een voorspoedige vlucht geland op Schiphol Airport. Het was heerlijk om overdag te vliegen: ruim acht uur lang nadenken, herinneringen plek geven, schrijven, lezen (veel lezen - oa boek Eindelijk thuis van Henri Nouwen), preek luisteren, muziek luisteren, de wereld onder je voorbij te zien gaan en bediend te worden. Ook nu was er naast me weer een lege stoel - top dus!

Op Schiphol kon ik via de selfservice check mijn paspoort laten controleren - dat ging lekker snel. Roelof, Roelie, Mark en Niek stonden al op me te wachten. Nog even vliegtuigen gekeken en wat gedronken, daarna richting Staphorst. Gezellige avond en dag gehad daar met familie. Nu weer in Zeist. Ben lichamelijk geland in Nederland, geestelijk nog wat aan het zweven tussen Kenya en Nederland. Heb het van buiten koud, van binnen ben ik verwarmd. Vandaag proberen om alles georganiseerd te krijgen voor volgende week, dan begint het Driestarleven weer. Nu Kenya afgesloten is, tijd om vooruit te kijken. Ook best wel weer leuk om collega's en studenten te zien en aan het werk te gaan. Heb een zeer goede tijd gehad in Kenya en neem deze herinneringen als kostbaarheden mee in mijn hart. En zoals Risper zei: distance is only in the eyes, not in the heart. In mijn hart zijn al die mensen dichtbij en in gebed breng ik ze bij God, zoals ik weet dat ze voor mij (en jullie) bidden. In Hem zijn we verbonden!

Dank voor alle giften die binnenkwamen voor de schooluniformen. Voor 25 kinderen zijn er uniformen gekocht: deze kinderen kunnen dus naar school maandag! Geweldig veel dank en super om te zien wat je met elkaar kunt betekenen.
Even om indruk te geven van kosten:
schoenen kosten 1500 KES (Kenyan Shilling), sweater 500 KES, jurk 450 KES, blouse 350 KES, short 400 KES, sokken 150 KES.
Meisje moet schoenen, sweater, jurk, sokken. Jongen schoenen, sweater, blouse, short, sokken.
Een laag maandsalaris is 6000 KES, een leerkracht verdient ongeveer 10.000/12.000 KES. Er zijn veel mensen ook zonder baan. Zonder uniform kunnen kinderen niet naar school.
10.000 KES is ongeveer 85 euro. (Ik rekende voor gemak met 100 shilling is 1 euro, maar koers is dus stuk lager, is dus ongeveer 0,85 eurocent)

Dank allen voor jullie meelezen en meeleven via deze website, via whatsapp, via sms en via mail! Erg leuk om ook in Kenya van jullie te horen. Het contact met jullie gaf extra kleur aan mijn verblijf in Kenya.

Mungu akubariki sana!
(God zegene jullie!)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Zeist

Travelling to Kenya

Over een week is het weer zover: de zesde keer dat ik in het vliegtuig stap richting Kenya. Deze week is vol met collegevoorbereidingen en colleges, stapels correctiewerk, gesprekken, mails en tussendoor denkwerk om de reis naar Kenya voor te bereiden.
Het doel van de reis is vrienden bezoeken. Ik zie erg uit naar het weerzien met Hellen, Rose, Patrick, Mercy, Vicky, Resper, mama Gitau en de meiden ... en ben benieuwd wat er allemaal veranderd is in de afgelopen zes jaar. Ik zie ook uit naar de zon, de geuren, de geluiden, de chapati's en zelfs de ugali en het eten met mijn handen, ... ik zie eigenlijk gewoon met al mijn zintuigen (en meer dan dat) uit naar de reis. Ik wil er weer zijn. Ik hoef niet zozeer iets te doen, maar wil er vooral zijn: bijpraten, samen lachen en huilen, Bijbelstudies doen, zien hoe de meiden gegroeid zijn, naar het kindertehuis van mama Gitau, familie bezoeken, etc. Hoe de weken er precies uit gaan zien weet ik niet.
Dinsdagnacht vlieg ik naar Nairobi, woensdag eind van de middag door naar Eldoret. Daar word ik opgehaald door Hellen en Resper. Waarschijnlijk gaan we vrijdag richting Kakamega. Hellen is daar pastor van een gemeente. We gaan eerst dan naar Kakamega Forest (regenwoud), daarna naar haar ouders die wonen in omgeving Kakamega. Alles God willing én zoals nu vaag bedacht. Kan nog alle kanten op veranderen.

Of ik deze blog bij ga houden, weet ik nog niet. Het is wel een handig middel om iedereen tegelijk te bedienen in ieder geval ;). Dit is een eerste poging.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2014

Nyumbani Zeist

02 Januari 2014

Leaving my second homeland...

01 Januari 2014

Partir, c'est mourir un peu

01 Januari 2014

Blessed 2014

31 December 2013

Indrukwekkend en leerzaam
Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 538
Totaal aantal bezoekers 44468

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: