Short impression - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Short impression - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Short impression

Door: Margafiki

Blijf op de hoogte en volg Margje

19 December 2013 | Kenia, Eldoret

Een korte impressie van de afgelopen dagen ... al twee pogingen gedaan, maar die komen niet over ;).
Na een goede vlucht ben ik woensdagochtend vroeg in Nairobi gearriveerd. Daar werd ik opgewacht door Peter. Hij bracht me eerst naar een grote shopping mall waar ik wat hoognodige dingen kon doen: geld halen, simkaart regelen, koffie halen en me van wat lagen kleren ontdoen. Het is heerlijk weer hier in Kenya.
Na deze stop gingen we op weg naar Sheldrick elephant orphanage. Hier zag ik hoe de jonge olifanten verzorgd werden (ze kwamen de bush uit en werden met de fles gevoerd, konden even spelen met water en takken) en vervolgens werden ze weer het bos in gestuurd. Deze jonge olifanten worden vaak gevonden nadat hun moeder door stropers om het leven gebracht is vanwege het ivoor van hun slagtanden. Na een periode van ongeveer vijf jaar zijn de olifanten klaar gestoomd om weer in het wild te leven en worden ze in de diverse parken van Kenya weer vrijgelaten.
Na de lunch van de olifanten was het tijd voor mijn lunch en ontmoette ik Seintje in een restaurant. Ze had wat afspraken kunnen verzetten, dus daar was ik erg blij mee! Het was gaaf en inspirerend haar te zien en spreken. Vervolgens gingen we naar het terrein van Feed the Children (http://www.feedthechildren.org/site/PageServer?pagename=2013_splash_gift_catalog&redirect_from=http://www.feedthechildren.org/site/PageServer?pagename=dotorg_homepage). Touching om te zien wat daar gebeurt. Ze zijn nog op zoek naar sponsors voor kinderen! Daarnaast is Linda (meisje van 14) op zoek naar een elektrische rolstoel - ze wil graag zelfstandig haar weg kunnen gaan. Mooi meisje, maar wel lichamelijk beperkt. Ik heb een foto van haar en van een brief die ze schreef (de foto van haar plaats ik niet hier op de site om privacy redenen)
Hierna was het hoog tijd ons weer te spoeden naar the airport. Net op tijd om het vliegtuig nog te halen, mijn koffers kwamen als laatste in het vliegtuig. Ze waren er dus ook als eerste weer uit - dat was dus een voordeel ;).
Het was wel even slikken om na een uur weer te landen op Eldoret international Airport. Ik moest teugdenken aan zes jaar geleden toen we daar door de MAF geevacueerd werden. Wat een ellende was er toen en wat een hectiek ook op het vliegveld. Zoveel mensen die in doodsangst waren en wij werden opgehaald ... zij bleven achter. Toen zagen we beneden ons veel brandende huizen, nu was alles groen en vredig. De situatie is nu heel anders. Eldoret is vol mensen (toen vooral leeg omdat er angst was), is gegroeid, er is veel meer verkeer (veel meer motoren als taxi in plaats van fietstaxi's bijv) ... rest moet ik nog ontdekken.
Het was super om Hellen, Resper en Aggreay weer te zien! Rose en de meiden waren onderweg blijven steken vanwege panne met de auto en kwamen later bij het huis van Resper. Heerlijk ook om hen te zien, maar Mercy en Vicky zijn wel enorm groot geworden! Ik moet hen weer opnieuw leren kennen!
Eindeloos bijpraten en gevoel te hebben dat de tijd veel te kort is. Er worden allerlei ideeen aangedragen om me hier voorgoed te kunnen houden en ik moet zeggen dat ik me hier 'o'ok wel echt thuis voel ;).
Na een lekkere maaltijd (zonder ugali, sukuma wiki, chapati) om een uur of tien gaan slapen en vanmorgen om half acht uitgerust weer wakker geworden. Om mijn collega's gerust te stellen: ik heb vanmorgen Resper geholpen met het corrigeren van een hele stapel tentamens psychologie. Ik ben dus ook gewoon nog aan het werk ;). Resper is docent psychologie en counseling aan Moi University.
Nu ben ik met Hellen evnn in town en zit ik in een cyber caf'e te tikken terwijl zij naar een bank is. Geld ophalen duurt bij hen iets langer.
Vanmorgen heb ik me lekker kunnen douchen - deze keer niet in het kippenhok, maar gewoon in de doucheruimte. Het water werd wel warm gemaakt op het gasfornuis en de deur kon niet OP slot en niet IN het slot (en viel elke keer open), maar verder was het lekker. Ik heb er maar iets voor gezet ;). Het toilet gaat ook niet op slot ... ik vrees dat ik dus nog een keer onverwacht bezoek krijg of onverwacht bij iemand op bezoek kom :(. Verder is het goed toeven hier, heb ik een kamer en bed voor me alleen, lopen de kippen om me heen als ik even in de tuin zit, kom ik kilo's aan van het lekkere en vele eten en de chai die ik met liters drink ...

In short: ik geniet met volle teugen en vind het nu al veel te kort. Dat is op dit moment mijn enige zorg geloof ik ;).

  • 19 December 2013 - 14:58

    Lijsje:

    Heerlijk om te lezen dat je geniet!! We vonden de olifanten op de foto die je stuurde al wel wat klein, maar dat waren dus jonge olifanten!!
    Geniet verder, nu nog niet gaan denken aan de terugreis!!

    X

  • 19 December 2013 - 17:41

    Willemieke:

    Hey Marg,

    Wat een heerlijk enthousiast verhaal! Na zo'n lange tijd is het natuurlijk ook een beetje spannend of je vindt wat je achterliet. Zo te lezen ga je verder waar je gebleven was! Beter kan niet, lijkt me. Geniet ervan, maar wel gewoon terug komen hè. Laten we die afspraak even helder formuleren. ;)


    xx Willemieke

  • 19 December 2013 - 21:36

    Henriette:

    Hoi marg, geniet ervan! Leuk om mee te 'kijken'. Groeten vanuit kerstfeestvierend Nederland:) Liefs Henriëtte

  • 19 December 2013 - 22:30

    Manita:

    Ach een scherm is al geweldig, in de trein hebben we immers ook geen geheimen voor elkaar.
    We tjoeken rustig nog een dagje voort en zullen daarna vast ook wel kilo's aan gaan komen.
    Zelfs zonder zon lijkt vakantie nu een geweldig vooruitzicht.
    Geniet jij heerlijk in het mooie Kenya!

    Hartelijke groet,
    Manita

  • 20 December 2013 - 09:51

    Carla:

    ha marg,
    wat leuk om je verslag te lezen.....wat een wereld van verschil.
    maar als je niet terugkomt.....we komen je halen hoor.
    liefs Carla

  • 21 December 2013 - 20:40

    Henk, Stijn En Kids:

    Hey zus,

    Geweldig je verhaal te lezen:-)... geniet van je welverdiende vakantie, al die lieve mensen weer te zien, en rust lekker uit! Maar kom wel weer terug hoor deed me goed dat in meerdere reactie's te lezen:-)).

    liefs

  • 22 December 2013 - 14:16

    Willemieke :

    Há Margje!
    Wat heerlijk om je verslagen te lezen! Zo enthousiast; je brengt je ervaringen op deze manier dichtbij; ook al zit je duizenden kilometers verderop. Je hebt daar een goede tijd; daar hoef ik niet aan te twijfelen! Maar stop je oren toe als ze je willen overhalen om te blijven!!! Dan komt de trein naar Kenya!
    Ben benieuwd naar het corrigeren daar...kunnen we er nog wat van leren? Is het ook hun hobby? ;-)

    Liefs! Willemieke Rey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Travelling to Kenya

Over een week is het weer zover: de zesde keer dat ik in het vliegtuig stap richting Kenya. Deze week is vol met collegevoorbereidingen en colleges, stapels correctiewerk, gesprekken, mails en tussendoor denkwerk om de reis naar Kenya voor te bereiden.
Het doel van de reis is vrienden bezoeken. Ik zie erg uit naar het weerzien met Hellen, Rose, Patrick, Mercy, Vicky, Resper, mama Gitau en de meiden ... en ben benieuwd wat er allemaal veranderd is in de afgelopen zes jaar. Ik zie ook uit naar de zon, de geuren, de geluiden, de chapati's en zelfs de ugali en het eten met mijn handen, ... ik zie eigenlijk gewoon met al mijn zintuigen (en meer dan dat) uit naar de reis. Ik wil er weer zijn. Ik hoef niet zozeer iets te doen, maar wil er vooral zijn: bijpraten, samen lachen en huilen, Bijbelstudies doen, zien hoe de meiden gegroeid zijn, naar het kindertehuis van mama Gitau, familie bezoeken, etc. Hoe de weken er precies uit gaan zien weet ik niet.
Dinsdagnacht vlieg ik naar Nairobi, woensdag eind van de middag door naar Eldoret. Daar word ik opgehaald door Hellen en Resper. Waarschijnlijk gaan we vrijdag richting Kakamega. Hellen is daar pastor van een gemeente. We gaan eerst dan naar Kakamega Forest (regenwoud), daarna naar haar ouders die wonen in omgeving Kakamega. Alles God willing én zoals nu vaag bedacht. Kan nog alle kanten op veranderen.

Of ik deze blog bij ga houden, weet ik nog niet. Het is wel een handig middel om iedereen tegelijk te bedienen in ieder geval ;). Dit is een eerste poging.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2014

Nyumbani Zeist

02 Januari 2014

Leaving my second homeland...

01 Januari 2014

Partir, c'est mourir un peu

01 Januari 2014

Blessed 2014

31 December 2013

Indrukwekkend en leerzaam
Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 44468

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: