Kenyase kerst en traffic jam, wassen en afspraken - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Kenyase kerst en traffic jam, wassen en afspraken - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Kenyase kerst en traffic jam, wassen en afspraken

Blijf op de hoogte en volg Margje

24 December 2013 | Kenia, Eldoret

Another day in Eldoret. Het is hier trouwens fantastisch lekker weer, zo rond de 25/27 graden volgens mijn app. Gistermiddag was er een kleine bui, maar verder droog en zonnig. Wanneer jullie het weer in Nederland willen ontvluchten: welkom! Misschien kunnen we dan hier een koor vormen en wat kerstliederen zingen?
Kerst in Kenya. Het lijkt wel op kerst in Nederland: iedereen lijkt druk met eten, cadeaus, reizen (ze vieren kerst vaak bij familie die in de country woont). In de kerk wordt er vooraf niet veel aandacht besteed aan kerst hoor ik van verschillende kanten. Hellen had ook niet over kerst gepreekt de afgelopen weken. Met kerst is er vaak wel een dienst. Het is wisselend wat voor dienst. Soms een korte, omdat mensen bij hun familie willen zijn; soms een dienst met speciale invulling en dan langer. De kerken in de stad zijn vaak een stuk leger, omdat veel mensen de stad uit zijn naar familie in de rural areas.
Het feit dat eten en reizen horen bij kerst zorgt ervoor dat Eldoret vol is. Om de stad in te komen met de auto is een zaak van doorzetten, brutaal zijn en geduld hebben. Daarnaast ook van opletten voor 200%, vanwege alles wat er om je heen krioelt en opduikt. De motorbikes hebben daar niet een onbelangrijk aandeel in. Het zijn er zo ontzettend veel en ze zijn echt overal. Volgens Coby van der Ham was er een speciale afdeling in de ziekenhuizen voor slachtoffers van motorongelukken: Ik kan het me helemaal voorstellen!
Gistermorgen was Resper van plan boodschappen te gaan doen, maar ze wilde me 's middags ook naar mijn afspraak met Jaap en Coby van der Ham brengen. Ze is tot aan hun kerk gekomen en daarna weer terug gegaan. Het was te druk in town. Ik was I tussen verder gegaan met corrigeren van tentamens, Hellen was aan het wassen: stapels was. Van ongeveer tien tot twee heeft ze de was gedaan, voorovergebogen over de teil met water, boenend met zeep. Ik vroeg of ze geen last van haar rug kreeg, maar ze zei dat ze het gewend was. Vervolgens vroeg ze hoe ik stond als ik waste... Ik antwoordde niet direct, want ik voel me altijd beetje bezwaard dan. Ze vulde het zelf al in: are you washing with a machine? Ja dus.
's Morgens over gehad dat ik om twee uur afspraak had met Nederlandse mensen. Ik had aangegeven daar zelf naar toe te gaan, maar ze stonden erop me te brengen. Gezegd: allebei Nederlanders dus...time is time;). We zouden op tijd lunchen en dan gaan. Lunch werd ook al vroeg voorbereid. Om half twee was Resper opeens uit keuken verdwenen. Zag haar niet meer. Heb na poosje maar SMS gestuurd dat Ik iets later zou komen. Om iets voor twee gingen we lunchen. Resper verontschuldigde zich en zei 'I make you look like an African'. Tja, zo voelde het natuurlijk ook wel een beetje;). Ik merkte dat ik het heerlijk vind om te merken dat ze minder vast zitten aan tijden dan wij, er is daardoor meer ruimte voor mensen, voor ont'moet'ing lijkt. Wanneer je in auto zit en iemand tegen komt die je kent, stop je even en maak je een praatje bv. De ándere kant is dat je veel aan het wachten bent, want afspraak is geen afspraak. Voor je gevoel kom je weinig verder daardoor.
Ik was om half drie op het terrein van de RCEA (reformed church of East Africa). Hier wonen Jaap en Coby. Een gezellige en inspirerende ontmoeting met hen gehad. Ze hebben verteld over de geschiedenis van de RCEA ( Zuid-Afrikaanse boeren, hun arbeiders, onafhankelijkheid Kenya), hun eigen werk in Kenya 25 jaar geleden en nu, gezamenlijke contacten (Seintje, Agatha, ds Kees van Ekris), over eerste contact tussen Jaap en mij ( Jaap was degene die gesprek met me voerde voor job in Kenya 13 jaar geleden). Daarna over eigenlijke doel van afspraak: RCEA en onderwijs. Er zijn veel scholen gesticht door RCEA, zijn nu staatsscholen maar kerk wel sponsor. Kerk wil (christelijk) onderwijs meer invulling geven. Gebrainstormd over stappen en Coby en Jaap gaan informatie verzamelen.
Gave ontmoeting! Ook herkenning in hoe je als blanke gezien, behandeld wordt: met veel egards. Heel dubbel. Je wilt niet meer zijn want dat ben je ook niet. De andere kant is dat het je veel kan opleveren (tijd bv, want je hoeft niet in rij staan te wachten; een goede plek, want je wordt vooraan geplaatst, etc).
Daarna op weg naar nyumbani (huis). Ik wilde gaan lopen, is ongeveer half uurtje. Was de tuin nog niet uit of werd gebeld door Hellen en Resper: waar Ik was. Ze waren onderweg en kwamen me halen;). Ze hadden boodschappen willen doen maar waren gebeld door Aggrey: of ze naar een besnijdenisfeest wilden gaan. Hij kon niet weg. Resper heeft daar gesproken over de overvloed die er is in God. We zijn vervolgens de stad in gegaan. Nu hebben we dan echt de boodschappen gedaan. Op de markt, in de supermarkt, bij de slager ( waar de gevilde dieren voor het raam hangen en je kan aanwijzen welk stuk je wilt ;)). Bij de slager haalden ze lever ;(. Brr. 's Avonds gegeten. Was lekker klaar gemaakt en ik heb maar bedacht dat het gezond was.
Ondanks dat het laat was was het nog steeds erg druk in Eldoret.
We waren om half acht thuis. Nelly was al aan het koken. Ze had naar huis willen gaan maar miste de bus. Vertelde ook dat ze geen salaris hadden gekregen omdat er te weinig verkocht was deze maand. Zo kan dat gaan dus.

Vandaag naar mama Gitau. Ze komt me om twee uur halen. Benieuwd hoe het met haar en de girls gaat.
Hellen is inmiddels al twee keer geweest, nelly kwam gedag zeggen...Ik ga uit bed:).


  • 24 December 2013 - 10:03

    Grietje Talen:

    Heerlijk, Marg!! Tijd is daar echt anders, je doet zoveel, dat past volgens mij niet in de nederlandse tijd ;-) Wat geweldig dat je zoveel mensen weer ontmoet en dat je daar zo geniet! Wat mij betreft, geniet nog lekker,tijdens de kerstdagen, en de jaarwisseling, maaaaaar, wat zullen wij blij zijn als je 2 januari weer gezond en wel terug bent!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Travelling to Kenya

Over een week is het weer zover: de zesde keer dat ik in het vliegtuig stap richting Kenya. Deze week is vol met collegevoorbereidingen en colleges, stapels correctiewerk, gesprekken, mails en tussendoor denkwerk om de reis naar Kenya voor te bereiden.
Het doel van de reis is vrienden bezoeken. Ik zie erg uit naar het weerzien met Hellen, Rose, Patrick, Mercy, Vicky, Resper, mama Gitau en de meiden ... en ben benieuwd wat er allemaal veranderd is in de afgelopen zes jaar. Ik zie ook uit naar de zon, de geuren, de geluiden, de chapati's en zelfs de ugali en het eten met mijn handen, ... ik zie eigenlijk gewoon met al mijn zintuigen (en meer dan dat) uit naar de reis. Ik wil er weer zijn. Ik hoef niet zozeer iets te doen, maar wil er vooral zijn: bijpraten, samen lachen en huilen, Bijbelstudies doen, zien hoe de meiden gegroeid zijn, naar het kindertehuis van mama Gitau, familie bezoeken, etc. Hoe de weken er precies uit gaan zien weet ik niet.
Dinsdagnacht vlieg ik naar Nairobi, woensdag eind van de middag door naar Eldoret. Daar word ik opgehaald door Hellen en Resper. Waarschijnlijk gaan we vrijdag richting Kakamega. Hellen is daar pastor van een gemeente. We gaan eerst dan naar Kakamega Forest (regenwoud), daarna naar haar ouders die wonen in omgeving Kakamega. Alles God willing én zoals nu vaag bedacht. Kan nog alle kanten op veranderen.

Of ik deze blog bij ga houden, weet ik nog niet. Het is wel een handig middel om iedereen tegelijk te bedienen in ieder geval ;). Dit is een eerste poging.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2014

Nyumbani Zeist

02 Januari 2014

Leaving my second homeland...

01 Januari 2014

Partir, c'est mourir un peu

01 Januari 2014

Blessed 2014

31 December 2013

Indrukwekkend en leerzaam
Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 44468

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: