Laatste deel drieluik 24 december - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Laatste deel drieluik 24 december - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Laatste deel drieluik 24 december

Blijf op de hoogte en volg Margje

24 December 2013 | Kenia, Eldoret

Nog een schets van de rest van de dag om de drieluik compleet te maken. Resper was om 13.20 klaar met de gesprekken. We moesten nog even iets vragen aan haar man, maar omdat hij in gesprek was met iemand anders gingen daar eerst allerlei begroetingsrituelen aan vooraf. Uiteindelijk zaten we om 13.45 in auto. We zouden dus gemakkelijk om 14.00 thuis kunnen zijn. Toen ging mijn telefoon: mama Gitau. Ze was in buurt van de gate. Ik dus niet. Snel Hellen gebeld en zij zou bij de gate gaan staan (huizen hebben hier geen nummer). We zagen Hellen nog aan de weg staan, geen mama Gitau. Ik belde haar en ze bleek bij het huis te staan waar ik gewoond heb, twaalf jaar geleden. Ook in Elgon View, dus gelukkig dichtbij en ze was er dus zo. Leuk om hen weer te zien. Ze werden door Hellen ontvangen terwijl Resper en ik nog snel even lunchten. Ruth, Lydia (dochters) en Daniel (kleinzoon) waren er bij. Vervolgens met de pickup richting town want ze wilde wat fruit halen. Het was een chaos en het duurde uren. Om half vijf waren we eindelijk bij hun huis en hadden we 'mananassi' en bananen.
Ik kwam na lunchtijd dus dat betekende dat ik supper bij hen zou gebruiken vertelde mama Gitau. Ook ging ze ervan uit dat ik bleef slapen. Ik heb aangegeven dat ik andere ideeen had;). Was ook prima. Was goed ze weer te zien. Wel jammer dat Rose, Esther, Perish, Peninah, Mary er allemaal niet waren. Die hebben allemaal of een kind of wonen in ieder geval ergens anders.
Weer gehad over -hoe kan het anders- de ICC. Nederland staat echt op de kaart in Kenya sinds de zaak van Kenyatta en Ruto speelt. Iedereen heeft er ook een mening over, maar er wordt buiten niet vrij over gesproken is mijn ervaring ( of het moet zijn dat de zaak moet vervallen oid).
Mama Gitau is Kikuyu, Kenyatta ook en Ruto niet. Ze heeft wel een uitgesproken mening. Verder zeg ik niets.

Mama Gitau zorgt voor middelen voor onderwijs voor aantal kinderen. Nu vijf meisjes, vijf jongens. Deze kinderen wonen bij hun familieleden (grootouders, tante,...) dus ze heeft gekozen voor andere constructie dan eerst. Dit is rustiger, gemakkelijker. Voor Mary en Rose wil ze een vakopleiding gaan zoeken en betalen. Probeert ze te doen door verkoop van groenten ed. Ze is een echte ondernemer.
Begin van avond weer teruggebracht. Haar van Hellen en Resper bewonderd die naar kapper waren geweest. Weer lekker gegeten. Deze keer bracht ik de laatste schalen binnen en bad ik voor het eten. Hellen, Resper en Mike waren er nog niet maar het gaat erom dat het eten gezegend is. Aggrey en ik begonnen met eten. Anderen druppelden later binnen. Het is heerlijk relax eten zonder bestek ;). Chapati (pannenkoek) waar je stuk vanaf haalt en gebruikt om groenten of vlees van bord af te scheppen. Ugali waar je bolletje van maakt en dan met sukuma wiki, vlees en soup in je mond steekt. Heerlijk, smaak komt ten volle tot zijn recht en wordt niet afgebroken door metaal in je mond ;). Vooraf komt iemand met zeep, kan water en teiltje om je handen te wassen, achteraf weer.

Na het eten zijn we ballonnen op gaan blazen en ballonfiguren gaan maken. Morgen is er speciaal voor kinderen een dienst en zal de kerk (de nieuwe, ook al is deze nog niet af) versierd worden. Na de dienst is er een lunch. Het vlees staat al in de keuken. Had er eigenlijk een foto van moeten maken.

Allemaal een gezegend kerstfeest toegewenst! Omdat Christus gekomen is, is de weg tot God open. Hij is de grote Hogepriester. Laten we dan vrijmoedig toegaan tot de troon der genade ... Hebr. 4:14-16 (denk ik).



  • 24 December 2013 - 22:48

    Henriette:

    Lieve marg, je hebt veel mensen om je heen die van je houden en je in de watten willen leggen;)
    Gods zegen op het Christusfeest!

  • 24 December 2013 - 23:17

    H En S En Kids:

    Heerlijk bijgelezen zus! Super en erg gezellige verhalen:-). O,o die tijden lijkt me niet handig... maar goed lekker relax blijven dus;-). Gezegende kerstdagen toegewenst en geniet nog maar fijn even van alles en dat doe je zo te lezen volop! Fijn! Tot snel weer hopen we.

    liefs ons

  • 25 December 2013 - 21:45

    Grietje:

    Ik geniet....!! Wat zou ik er graag een keer naartoe gaan!! Maar dankzij je verhalen heb ik er wel helemaal een voorstelling van. (zal op geen stukken na de werkelijkheid benaderen, maar dat maakt niet uit, toch ;-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Travelling to Kenya

Over een week is het weer zover: de zesde keer dat ik in het vliegtuig stap richting Kenya. Deze week is vol met collegevoorbereidingen en colleges, stapels correctiewerk, gesprekken, mails en tussendoor denkwerk om de reis naar Kenya voor te bereiden.
Het doel van de reis is vrienden bezoeken. Ik zie erg uit naar het weerzien met Hellen, Rose, Patrick, Mercy, Vicky, Resper, mama Gitau en de meiden ... en ben benieuwd wat er allemaal veranderd is in de afgelopen zes jaar. Ik zie ook uit naar de zon, de geuren, de geluiden, de chapati's en zelfs de ugali en het eten met mijn handen, ... ik zie eigenlijk gewoon met al mijn zintuigen (en meer dan dat) uit naar de reis. Ik wil er weer zijn. Ik hoef niet zozeer iets te doen, maar wil er vooral zijn: bijpraten, samen lachen en huilen, Bijbelstudies doen, zien hoe de meiden gegroeid zijn, naar het kindertehuis van mama Gitau, familie bezoeken, etc. Hoe de weken er precies uit gaan zien weet ik niet.
Dinsdagnacht vlieg ik naar Nairobi, woensdag eind van de middag door naar Eldoret. Daar word ik opgehaald door Hellen en Resper. Waarschijnlijk gaan we vrijdag richting Kakamega. Hellen is daar pastor van een gemeente. We gaan eerst dan naar Kakamega Forest (regenwoud), daarna naar haar ouders die wonen in omgeving Kakamega. Alles God willing én zoals nu vaag bedacht. Kan nog alle kanten op veranderen.

Of ik deze blog bij ga houden, weet ik nog niet. Het is wel een handig middel om iedereen tegelijk te bedienen in ieder geval ;). Dit is een eerste poging.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2014

Nyumbani Zeist

02 Januari 2014

Leaving my second homeland...

01 Januari 2014

Partir, c'est mourir un peu

01 Januari 2014

Blessed 2014

31 December 2013

Indrukwekkend en leerzaam
Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 44468

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: