Christmas in Kenya - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Christmas in Kenya - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Christmas in Kenya

Blijf op de hoogte en volg Margje

25 December 2013 | Kenia, Eldoret

Vanmorgen was het vroeg dag: om negen uur zou de dienst beginnen en omdat Resper er op tijd wilde zijn om dingen te regelen zouden we om acht uur weggaan. Zij zou zelf om zes uur al het vlees en ander eten en de ballonnen brengen, zodat anderen voor de lunch konden gaan zorgen en de versiering.
Om half zeven was ik wakker en begon ik me klaar te maken. Om kwart voor zeven hoorde ik Resper naar buiten gaan en een ballon knappen. Ik liep even naar buiten om haar te begroeten. Resper: ' Oh Magy, I tried to avoid you because I overslept sooo much. I hoped you wouldn't see me leave this late. But let me first greet you,' Dit alles met een grote smile. Vervolgens ging ze naar de kerk. Ze was om uur of negen terug. Zo laat had kerk moeten beginnen;). Wij gingen ontbijten en Resper vertelde dat ze ook nog bij iemand was geweest die 'zwak in het geloof staat' en regelmatig niet naar de dienst komt. Ze had hem speciaal voor deze dienst uitgenodigd. 'Or do I have to come with two cars and beep beep beep so that your neighbors ask you what all this noise meant? We will come and pick you up'. Zijn vrouw dacht dat dat misschien wel nodig was.
Om half elf waren we dan eindelijk klaar om te gaan. We gingen niet direct de kerk binnen maar wachtten eerst nog tot het echt zou gaan beginnen. Dat was om ongeveer kwart over elf geloof ik. Intussen werd er in de kerk al wel gezongen, gebeden en gesproken. daar hoefden we dus niet bij te zijn, was een soort voorwerk voor de echte dienst ;). Het was een dienst gericht op kinderen. Daar was in preek zelf niet veel van te merken, wel in lengte en in omlijsting.
Eerst veel zingen en dansen. Zingen gaat niet zonder dansen in Kenya. Het is ook prachtig om te zien hoe ze bewegen! Er moet bij mij nog wel wat loskomen dan ;).
Resper preekte. Ze las oa Matth 1 en kerntekst was het vol zijn van 'exceedingly great joy' wanneer je Christus ontmoet. De beste gift die je kunt krijgen met Christmas is His Word, which became flesh, Christus Zelf (Joh.1:1,14). Dan zul je vervuld zijn met exceedingly great joy. Al het andere zal je slechts kort blij maken, maar je zult verlangen naar meer. Christus vervult je totaal. Het was een goede preek, maar wat me vooral ook diep raakte was dat het Resper was die dit verkondigde. Ik merk deze week ook dat ze zo ontzettend sterk is. In april is haar dochter Melissa onverwacht (in Amerika) overleden. Ze heeft het daar heel moeilijk mee gehad en op sommige momenten nog vertelde ze. Veel vaker is ze vol van wat God voor haar heeft gedaan, doet en zal doen. Ze straalt wanneer ze vertelt over God en dat doet ze graag en veel. Ik leer veel van haar en houd veel van haar.
Vanmiddag bekeken we ook foto's van Melissa. Hellen vertelde vorige week dat Resper en Aggrey het zwaar hebben gehad maar het de laatste weken weer beter gaat. Ze hebben ook wel echt de kracht van gebed ervaren. Ook vanuit Nederland is er veel voor hen gebeden. Namens hen daarvoor ook bedankt! Ze hebben de hulp toen als zeer bijzonder ervaren. Resper zei vanavond dat het haar hielp om deze dagen samen te zijn, te praten, te lachen, te bidden. Ze is weer meer blij. Ze voelt zich gezegend. Dat raakte me. Ik wilde heel graag naar hen toe nadat Melissa overleed, het liefst zo snel mogelijk. Ik denk dat dit de juiste tijd is. Gods tijd is de beste. Ik voel me ook erg gezegend hier te zijn. Het 'partir, c'est mourir in peu' voel ik nu al omdat ik een dezer dagen naar Rose en Patrick en kids zal gaan. Ze wonen niet heel dichtbij elkaar dus niet makkelijk even elkaar te zien.

Na de dienst hebben we geluncht. Wij werden afgescheiden van de rest bediend met nog paar mensen. Oa een lecturer aan Moi University die muziek geeft, Weinachtsoratorium van Bach en Messiah van Handel kent en ook de Nederlander Jaap Gunst. Laatste ken ik niet, maar we hebben wel even naar deel van Messiah geluisterd...prachtig!
Om half drie naar huis. Met Hellen even langs paar zwembaden in buurt om te zien wat het is. Vicky wil graag keer zwemmen. Ene is in zeer luxe hotel, pas nieuw. Met jacuzzi, sauna, gym, etc. een nacht is dubbel maandsalaris voor eenvoudige baan hier. Zwembad ook duur, zag er wel goed uit. Wel een wereld van verschil. Voor een a twee maandsalarissen kun je hier een overnachting boeken. Honderd euro. Paar meter verderop vind je mensen die niets hebben. Waarom is het zo oneerlijk verdeeld in de wereld?
Andere zwembad was kleiner maar vijf keer goedkoper.
Verder wordt hier thuis vandaag veel bezoek ontvangen en urenlang lekker eten gekookt. Ik heb meegeholpen met chapati's maken. Hellen leerde me hoe ik het moest doen. Misschien thuis keer Afrikaanse maaltijd maken (en op zijn Afrikaans eten?). Hele gezinnen blijven eten en dat gaat heel relax. Een gezin blijft ook slapen, andere met drie kinderen krijgt die uitnodiging ook maar gaat toch naar huis.
Ik heb nog heerlijk even gelezen, terwijl Resper en Mike bezig waren met hun eigen dingen en hellen en de rest naar bed was. Poos met Resper gepraat over boeken en tips voor de literatuurkring gekregen én een nieuw lid ;).

Ook gehad over school van Resper. Ze laat ook kinderen toe die wees zijn en zorgt dan zelf voor uniformen en eten. Kosten voor eten zijn ongeveer tien euro per maand, uniform 20 euro compleet dacht ik. Gaat om vijf kinderen. Zijn er sponsors onder jullie;)?
Heb geld op mijn rekening gestort gekregen: morgen gaan Resper en ik uniformen halen voor deze kinderen. Resper was totaal verrast: geweldig bedankt dus, sponsor!!! Rest van geld wordt nog bestemming voor gezocht.

Voor nu: Lala salama nzuri sana!





  • 26 December 2013 - 17:27

    Wietske:

    Hey Marg! Mooi om je verhalen te lezen en mee te genieten van je Kenya-trip! Nog een fijne tijd daar, hoop je in het nieuwe jaar snel te zien! lfs, Wiets

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Eldoret

Travelling to Kenya

Over een week is het weer zover: de zesde keer dat ik in het vliegtuig stap richting Kenya. Deze week is vol met collegevoorbereidingen en colleges, stapels correctiewerk, gesprekken, mails en tussendoor denkwerk om de reis naar Kenya voor te bereiden.
Het doel van de reis is vrienden bezoeken. Ik zie erg uit naar het weerzien met Hellen, Rose, Patrick, Mercy, Vicky, Resper, mama Gitau en de meiden ... en ben benieuwd wat er allemaal veranderd is in de afgelopen zes jaar. Ik zie ook uit naar de zon, de geuren, de geluiden, de chapati's en zelfs de ugali en het eten met mijn handen, ... ik zie eigenlijk gewoon met al mijn zintuigen (en meer dan dat) uit naar de reis. Ik wil er weer zijn. Ik hoef niet zozeer iets te doen, maar wil er vooral zijn: bijpraten, samen lachen en huilen, Bijbelstudies doen, zien hoe de meiden gegroeid zijn, naar het kindertehuis van mama Gitau, familie bezoeken, etc. Hoe de weken er precies uit gaan zien weet ik niet.
Dinsdagnacht vlieg ik naar Nairobi, woensdag eind van de middag door naar Eldoret. Daar word ik opgehaald door Hellen en Resper. Waarschijnlijk gaan we vrijdag richting Kakamega. Hellen is daar pastor van een gemeente. We gaan eerst dan naar Kakamega Forest (regenwoud), daarna naar haar ouders die wonen in omgeving Kakamega. Alles God willing én zoals nu vaag bedacht. Kan nog alle kanten op veranderen.

Of ik deze blog bij ga houden, weet ik nog niet. Het is wel een handig middel om iedereen tegelijk te bedienen in ieder geval ;). Dit is een eerste poging.

Recente Reisverslagen:

04 Januari 2014

Nyumbani Zeist

02 Januari 2014

Leaving my second homeland...

01 Januari 2014

Partir, c'est mourir un peu

01 Januari 2014

Blessed 2014

31 December 2013

Indrukwekkend en leerzaam
Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 44468

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: