Paris! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Paris! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Paris!

Door: Margje

Blijf op de hoogte en volg Margje

30 Oktober 2007 | Frankrijk, Parijs

Drie fantastische dagen gehad met Remmie in Parijs: zaterdag 27/10 met auto vertrokken. Genoten van het Louvre, gewandeld door le jardin des Tuileries, gestaan bij Place de la Concorde (geschenk vanuit Egypte), geflaneerd op de Champs Elysees - een huwelijksaanzoek beleefd afgeslagen -, de Arc de Triomph bewonderd en gestaan bij het graf van de onbekende soldaat. Genoten van de ontspannen sfeer die er altijd is in Parijs (voor zover ik dat met mijn nu drie bezoeken kan beoordelen ;)).

Zondag begonnen met een Lutherse/PKN-dienst – combi Frans-Nederlands, daarna naar de Sacre Coeur, op de trappen gezeten, luisterend naar een paar gitaarspelende zangers, rondkijkend naar de mensen om ons heen, genietend. In de kerk gezeten, mediterend. Naar Place du Tertre, tig schilders geweigerd als -betalend- model te functioneren (had ik samen met Wietske een vorige keer al gedaan :)), vervolgens naar de wijk Marain, de Joodse buurt. Was echt geweldig! In de Rue des Rosiers een broodje falafel gegeten en ons verlekkerd aan de heerlijkheden die uitgestald lagen bij alle banketbakkers in deze straat. Vervolgens naar de Notre Dame gewandeld, wat een prachtige kerk! Naar binnen lopend ontdekten we een kerk vol mensen die de mis bijwoonden, we hebben ons neergezet op twee lege stoelen (gingen net paar mensen weg J) en genoten! Vooral van het orgelspel … majestueus, machtig, … geen woorden voor! Hierna verder gewandeld over Ile de la Cité, over Pont Neuf (oudste brug vanaf het eilandje in de Seine) naar het vaste land en langs de Seine richting het Louvre gewandeld. Hier de metro terug naar het hotel.

Maandag nog naar Lafayette (grote galerie met allemaal winkeltjes – prachtig gebouw, verder niet interessant), daarna naar le Tour d’Eiffel. Remmie ging ‘m beklimmen en ik heb me beneden vermaakt (was er al keer op geweest). Aantal mensen gesproken, uitgenodigd om een kop koffie te drinken met iemand, foto’s gemaakt van/voor toeristen. Het miezerde een beetje deze dag, maar het was niet echt storend. Vanaf de Eiffeltoren over de Seine, langs de Seine naar een metrostation gewandeld, een paar overgeslagen om nog even te kunnen genieten. Bijna aangekomen bij een metrostation ontdekten we een afgezet kruispunt, fluitende agenten, toeterende automobilisten … we bleven even staan en zagen vervolgens een rij luxe auto’s voorbij komen met er tussen in een auto met daarop de vlag van Pakistan … Nu weten we alleen nog niet wie er in deze auto zaten. In ieder geval een gesluierde vrouw (een gekleurde sluier) en een man ….

Tijd om richting huis te gaan, auto opgehaald bij hotel en richting Les Pays-Bas.
Het was MAGNIFIQUE!