Where to start ... - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Where to start ... - Reisverslag uit Eldoret, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Where to start ...

Door: Margje

Blijf op de hoogte en volg Margje

26 December 2007 | Kenia, Eldoret

Dear all, bedankt voor jullie berichtjes en mails! Gaaf om te merken hoe jullie meeleven! Motiveert om weer even achter de pc te gaan zitten in een internetcafe in Eldoret! Ik heb nog ongeveer een half uur voor ik ga lunchen met Paulien (bij het zwembad ;)) en ga dus weer niet voor een volledig verslag. Die hoop heb ik eigenlijk al opgegeven ook. Je ziet hier zoveel dat de moeite waard is om door te geven, dat het onmogelijk is om het allemaal te onthouden. Ik start bij vandaag en ga dan terug in de tijd ...
Tweede Kestdag, een public holiday in Kenya. Dat betekent dat de winkels gelsoten kunnen zijn. Of dat daadwerkelijk zo is, daar kom je achter wanneer je voor de winkel staat. It depends ;). Sommige winkels zijn een gedeelte van de dag open, andere dehele dag, weer andere niet.
Kerst in Kenya is totally different from Kerst in Nederland. Gisterochtend vertrokken Patrick, Rose, Mercy and Vicky en ik naar Kitale, naar vrienden van hen. Zij hadden ons uitgenodigd om kerst bij hen te vieren. Paulien besloot niet mee te gaan maar een kennis van haar te bezoeken in town.
om half tien stonden we langs de kant van de weg, maar er waren weinig matatu's en de enkele die langskwamen razen waren vol. Uiteindelijk stopte er een personenauto, waar al twee volwassenen en een kind inzaten. Hier konden wij met ons cvijven nog makkelijk bij ;) en zo reisden we comfortabel anderhalf uur naar Kitale. Patrick wilde me hier 'zijn' project laten zien en de mannen wilden wel even wachten op ons. We stapten dus uit en liepen rond het gebouw. Vanuit dit gebouw worden mensen met aids (in het bijzonder kinderen) ondersteund. Er is een Pre School, soort kleuterschool, waar kinderen met aids gratis onderwijs krijgen. De familie van deze kinderen houden hen meestal thuis omdat ze geen geld willen/kunnen spenderen aan hen, zezijn toch ziek. Na de pre school worden de kinderen naar de public school gestuurd. Het onderwijs hier is gratis, maar de kleding en materialen worden door dit project aangeschaft. er zijn 35 kinderen die volledig ondersteund worden, 42 kinderen gedeeltelijk. Iedere zaterdag zijn de kinderen welkom voor een dag met activiteiten en een goede maaltijd Vervolgens krijgen ze een zak met 4kg mais mee naar huis. Patrick probeert zoveel mogelijk mensen mais te laten doneren, zodat het een project wordt van veel mensen.
er is ook een soort gespreksruimte waar mensen met aids elkaar ontmoeten en met elkaar kunnen praten. Ze willen nog twee counselors (ik geloof dat ze er dokters onder verstaan die kunnen testen op aids 'of soort professionele hulpverleners!, vraag ik nog na). Het is hun droom om een plot van 5 ha (of are?)te kopen - 2 miljoen Ksh) en daar een kindertehuis en een school op te bouwen voor deze kinderen. een website is in opbouw, tzt zal ik die weleens doorgeven. E'en van de mannen die dit project leidt, is HIV-positief. Hij vertelde dat hij het erg belangrijk vindt dat deze mensen weten dat ze waardevol zijn, ook al zijn ze ziek en dat er voor hen gezorgd moet worden. Hij wist zelf hoe uitzichtloos het leven kon zijn te weten dat jouw leven als niet waardevol wordt gezien. Een goed project, zeker de moeite van steun waard. We zullen een deel van het geld ook hiervoor gebruiken.
Na deze stop gingen we verder naar het huis van de vrienden. Deze mensen zijn erg rijk, hebben veel grond, waar zo ongeveer de hele familie woont. Soort clan dus. De vrouw des huizes is weduwe, haar man overleed aan aids. drie van haar dochters zijn ook overleden aan deze ziekte en een vierde is erg ziek: aids, tbc. Een zoon kwam om bij een ongeluk en liet een zwangere vrouw achter. Aids en ongelukken vragen erg veel slachtoffers in Kenya. Onderweg zagen we het restant van een matatu die de week ervoor was verongelukt: alle 17 inzittenden kwamen om, de chauffeur van de vrachtwagen die er ook bij betrokken was, was weggerend. Op het nieuws werd verteld over een ongeluk in Kisumu gisteren: 7 mensen kwamen om, waaronder de moeder van een baby van nog geen jaar die het wel overleefde.
We gingen op bezoek bij de zieke dohter. Deze vrouw (nog geen veertig, al wel oma)was ontzettend zwak. Patick bezoekt haar regelmatig om haar te bemoedigen en voor haar te bidden. Het was erg aangrijpend om bij haar te zijn en met haar te praten. Woorden schieten dan echt te kort. Ze kon nauwelijks eten en praten, hoestte erg veel en had veel pijn. Intriest ..!!! Wat een rotziekte!
Daarna op bezoek bij een ander gezin, deze man is de oudste zoon en is dus verantwoordelijk voor alles, samen met zijn moeder. Verder is hij een persoonlijke vriend van de huidige president Kibaki, dus Patrick heeft veel insite informatie gekregen over de verkiezingen. De verwachting is dat er wel gefraudeerd zal gaan worden. Houden jullie het in Nederland voor me bij? Benieuwd hoe het daar gecommuniceerd wordt.
Hierna gingen we terug naar het huis van de mama (a real big African mama) en rkegen we een overdadige lunch voorgezet: gefrituurde aardappelen, geroosterde kip en schaap (die ochtend geslacht, Rose kreeg een poot meenaar huis ;)), rijst met kruiden, een stew van schapenvlees en groenten,chapati (soort pannenkoeken) en soda's. Kerst is hier ene feest van eten. Kerkdiensten zijn er niet in de steden, omdat veel emnsen naar hun families op het platteland trekken. Hier zijn wel diensten vertelde Rose. Wij hebben dus vooral gegeten en gingen na de lunch alweer naar huis. Het was inmiddels vier uur geworden. Geweldig hartelijke mensen hier! We stonden nog maar net langs d kant van de weg of een matatu kwam, zaten nog maar weinig mensen in. Dit veranderde snel en ze kregen het voor elkaar om in een matatu voor 14 personen meer dan het dubbele te krijgen! wij zaten achter de chauffeur en op deze bank zaten op een gegeven moment 12 personen: 6 volwassenen en 6 kinderen. Twee volwassenen hingen aan de zijkant van de matatu, deur open dus ;). Zo ging het 'vroeger' altijd, nu niet meer zoveel omdat er veel gecontroleerd wordt. Niet meer op dit tijdstip van deze kerstdag, dus ze namen hun kans waar en je kon zien dat ze er volop van genoten!

Tijd om te gaan weer ...
Nog even kort: maandag hadden we een ontspannen dag in Eldoret. We hebben onze kleren gewassen (met de hand). Rose wilde eigenlijk niet dat we dat zelf deden, maar uiteindelijk kregen we het wel voor elkaar. Toen ik bezig was, kwam Edith wel naar me toe, ze wilde me helpen want volgens haar kreeg ik eht niet shcoon ;). Had ze wel beetje gelijk in, want de kleren waren erg rood. Gisteren had ik een wit shirt aan en toen ik de auto uitstapte zag ik de gordel nog zitten: een decoratieve rode band over mijn hagelwitte shirt ;).
Gezellig samen gewassen dus en daarna geluncht. Na lunch town in, lekker geshopt en vervolgens heb ik Helen ontmoet. Gaaf haar weer te zien en te spreken. Daarna boodschappen gedaan voor de macaroni die we zouden koken. Thuisgekomen direct aand e slag. De djiko brandde nog en dus begonnen met de groente en saus. Daarna de macaroni koken, maar dat duurde eindeloos. Ik wapperen om het vuur harder aan te krijgen, maar dat ukte niet. Toen Rose even kwam kijken hoe het ging, begon ze hartelijk te lachen: de houtskool was op. Daarna was het zo gaar en heeft iedereen genoten van de macaroni!
Zondag zijn we aar de kerk van Patrick gegaan, hij is de voorganger daar. Er waren niet veel mensen omdat de meeste mensen naar hun families al waren, maar het was wel een goede dienst. Zingen, getuigenissen (ook van kinderen), etc. Ik had aan patrick gezegd dat ik wel iets wilde vertellen en erbij gezegd dat het niet lang zou zijn. Vervolgens vertelde hij de mnsen dat hij vandaga niet zou preken, maar dat ik dat zou doen ;). Paulien en ik hebben een paar liederen gezongen en ik heb iets verteld over 1 Petrus 1. Vervolgens heeft Patrick toch nog wel gepreekt ;).

en nu stop ik echt ... allemaal gezegende kerstdag verder en a rgeat holiday!
Ik moest ook niet vergeten om de hartelijke groeten en the big love van Patrick en Rose en kids door te geven aan jullie: bij dezen dus!
Gisteren vertelde Patrick dat hij nu hij een paar woorden Nederlands kent en van macaroni houdt 'Double Dutch' is ... :).

Love,
Margy

:SMS update:, 31 december 2007 :
Even via sms,tvl onrust om nr stad tgaan.14doden hier,120in heel Kenia.Wij veilig in Eldoret bij Helen,fam.Ied blijft thuis.Bid vr vrede in dit land!Beblessed!

:SMS update:, 2 januari 2008 :
Vanda wrdn w ivm probl nr Nairb gvlogn dr MAF.kBaal ervn hier afsch tmoeten nem,dez mensen 8ter tlaten.Bid vr vrede,bescherming hier.MamaGitau ingvaar.Beblessed

:SMS update:, 3 januari 2008 :
Safe in Nairb.Prbrn eerdr trg tvliegn.Friends in Eldoret vanm gespr,safe totnu.Afw88 hoe demnstr vand zalzijn.Eris vl spann.Mensen worden tegengeh dr pol,leger.

:SMS update:, 3 januari 2008 :
Lieve allemaal!Bedankt vr jull gebed en meeleven!Wij zitt tot zondag in Nair,voelt veilig hier.Eerder terug lukt niet.Kunn niet mailen.Bid vr Kenya!!Liefs,M

• 26 December 2007 - 14:16

Hilly:

Ha Marg,fijn om weer al je verslagen te lezen, wat is er toch veel verdriet op deze wereld. maar wat heerlijk dat dan toch weer de bodschap van kerst door mag breken. Hetzij dat wij leven hetzij dat wij sterven.... Dan kan er zoveel Moeite zijn maar in Zijn hand zijn we voor altijd geborgen!
    Hoop dat jullie ook gezegende kerstdagen mogen hebben.
    liefs hilly

• 26 December 2007 - 19:26

Wietske:

Ha Marg, waar heb je over gepreekt?!
    Boeiend om je verhalen te lezen, we leven met je mee!
    Geniet van je vakantie verder, Nederland is wel leeg zonder jou hoor..
    Liefs, Wiets en een kusje van Lucas voor tante 'Manje'

• 27 December 2007 - 08:52

Remmie:

Hoi Marg, Bedankt voor de update. Goed om weer op de hoogte te zijn van jullie reilen en zeilen.
    Heb het goed, ondanks alle narigheid die jullie daar ook zien.
    Lieve groet,
    Remmie

• 27 December 2007 - 10:34

Lianne:

Fijn om a.h.v. je verhalen een beetje 'mee te reizen'..
    Ik wil trouwens ook best eens onder jouw 'gehoor' zitten.. Misschien kun je je preek hier ook eens houden?

• 27 December 2007 - 11:04

Marian:

Hé lieve verre buurvrouw, je maakt het dus goed, wat heerlijk enthousiast schrijf je weer. Fijn hoor! Je hebt dus zowaar een preek gehouden, spannend zeg, maar ook mooi om het evangelie te mogen delen. Hier in Nederland werden wij overspoeld door diensten, hetzij kerstzangdiensten of preken...maar waar het uiteindelijk op aan komt is Christus in ons hart en knielen bij de kribbe.
    Daar zijn niet zo heel veel diensten voor nodig alleen een hart vol overgave. Wens je nog een hele mooie tijd toe!
    ps. er is net een mevrouw geweest die al je bladeren heeft meegenomen vanuit de achtertuin. Heb het maar even in de gaten gehouden haha, maar je wist ervan!
    liefs Marian

• 27 December 2007 - 22:21

Lieve Marg en Paulien,

Echt heel leuk om alle belevenissen te lezen.....
    Doen jullie wel voorzichtig.........
    Enne heb niet alle bladeren meegenomen ,die op de aarde liggen er nog...enne de fiets in het schuurtje staat er ook nog hoor .....hahhahaha...enne Marian als je me volgende keer weer in de gaten houd ,zet dan gelijk even bakkie koffie, ...hahahaha...
    Ik mis jullie toch wel hoor...
    Liefs en dikke kus (SMAK) Anja

• 27 December 2007 - 22:33

Brigitte:

Hi Marg,
    Fijn om te lezen, dat het goed met je gaat!
    Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven.
    Geniet ervan,want je reis is nog lang niet voorbij;+)
    HB

• 29 December 2007 - 10:44

Greet:

Hallo Marg.Eindelijk tijd en rust om je verslagen te lezen.Je krijgt zo wel een goed beeld van je verblijf daar.Wat mij opvalt is de intensiteit van het leven en beleven.Vandaag is vandaag en morgen in Gods hand.Met al het verdriet heb je dit vertrouwen ook hard nodig.Geloof, hoop en liefde, want het leven is kortstondig als gras.Petrus heeft gelijk.Hartelijke groeten aan allemaal en voor jou een lieve groet van Greet.

• 29 December 2007 - 19:30

Dieuwke:

Ha Marg,

Ben erg benieuwd hoe het met je is. Dit is het nieuws wat wij te horen krijgen:

In Kenia lopen de verkiezingen van donderdag uit op een nek-aan-nekrace tussen de twee belangrijkste partijen. 86 procent van de stemmen is nu geteld.

De partij van oppositieleider Odinga gaat aan de leiding met 3,88 miljoen stemmen. De partij van de zittende president Kibaki heeft 3,84 miljoen stemmen. Beide partijen hebben de overwinning al opgeëist. De uitslag komt op zijn vroegst morgen. Vandaag wordt er niet meer verder geteld.

Veel Kenianen zijn boos dat de uitslag zo lang op zich laat wachten. In een aantal steden zijn rellen uitgebroken. Daarbij viel een onbekend aantal doden.

Ik hoop dat het bij jullie rustig is!

Liefs, Dieuwke

• 30 December 2007 - 17:44

Hermke:

nm uitgebreid artikel in ND gelezen over DANDORA/Nairobi,getiteld ' moeder van alle vuilnisbelten' , wellicht de grootste van Afrika - 12 ha groot -kinderen en volwassenen scharrelen er hun kostje bij elkaar en vogels zoeken er naar voedsel, want dagelijks wordt 200.000 kilo nieuw afval aangevoerd - veel beland in de rivier Nairobi die op enkele meters langs de belt stroomt met alle gevolgen vandien..Ik zal het art voor je bewaren...wat leven wij dan in een opgepoetst landje daarbij vergeleken...
    alle goeds toegewenst!

• 31 December 2007 - 08:49

Hoi Margje,
    Nou de kranten staan vol over de verkiezingen in Kenia. Kibaki heeft gefraudeerd, Odinga heeft zichzelf als winnaar uitgeroepen maar is dat volgens de tellingen niet, enzovoorts. Het moet in Nairobi een chaos zijn, met demonstranten en relschoppers en politie die daar (te) hard tegen optreedt. Ik hoop dat jullie er niet teveel last van ondervinden. Wees voorzichtig daar!
    Groet, Mieke

• 31 December 2007 - 17:35

Daniëlle:

hallo tante Marg

gaat het goed? met mij wel. we hopen dat u veilig thuis komt en dat er geen doden meer vallen in Kenya

de groetjes en een dikke kus van Daniëlle en de rest van de familie

• 31 December 2007 - 22:33

Ma Kooiker:

wat een onrust ik hoop dat het gauw weer rustig word .zodat je weer veilig kunt reizen.groeten aan allen van pa ma

• 01 Januari 2008 - 15:20

Brigitte:

Geen leuke berichten uit Kenia.
    Het is te hopen, dat de situatie snel weer beter wordt.
    Gelukkig gaat het met jullie goed.
    Doe voorzichtig!
    LB

• 01 Januari 2008 - 17:18

Greet:

Hallo Marg, We horen net op het nieuws dat er een kerk in brand is gestoken in Eldoret en dat er doden gevallen zijn.Je zit wel erg dicht bij de vuurhaard. Alles nog goed met jullie? Ik las net je sms. Bid voor jullie, en wees gezegend. Greet

• 01 Januari 2008 - 19:00

Ann:

Namens marg wil ik jullie even op de hoogte stellen.Vanmiddag had ik marg aan de telefoon, nav. verontrustende berichten. Gelukkig gaat het goed met marg en paulien. Ze relaxen in het huis van patrick en rose. Het huis staat gelukkig in een "rustige"wijk van eldoret, zodat zij niet veel mee krijgen van de rellen. Ze wisten ook niets van een kerk die in brand stond. Marg stuurde net een berichtje dat ze morgen met het vliegtuig naar nairobi hopen te gaan. Dit is wsl via de nederlands ambassade geregeld.

• 01 Januari 2008 - 19:17

Kees:

Met het laatste bericht van Ann ben ik wel heel blij. Want de berichten zijn niet zo rooskleurig. Gelukkig is er vervoer naar Nairobi. Gods zegen op de (terug)reis.

• 01 Januari 2008 - 19:39

Hanneke:

Lieve Marg (en Paulien),
    Hopelijk zijn jullie veilig in Eldoret en ook in Nairobi. Op het journaal zijn de berichten niet zo positief, maar zoals zo vaak... de camera's laten alleen de incidenten zien...
    Gods zegen toegebeden. Weet dat er velen voor jullie bidden!!
    Liefs, Hanneke

• 02 Januari 2008 - 03:29

Anja:

Mocht er iemand weten of Paulien en Margje veilig zijn, laat het hier dan even weten...

• 02 Januari 2008 - 09:01

Ann, Zusje Van Marg:

hoi allemaal,

vanmorgen om kw. voor 10 heeft mijn moeder
    marg aan de telefoon gehad. Het is de bedoeling dat ze vanmiddag met het vliegtuig naar nairobi gaan. Door patick en rose zullen ze naar het vliegveld gebracht worden, en zo nodig met politiebegeleiding. In nairobi hopen ze dan bij Seintje te kunnen blijven tot hun geplande vlucht van zaterdag.

• 02 Januari 2008 - 09:17

Wilma En Marit:

Lieve Marg, we hopen dat jullie een goede reis hebben (gehad) naar Nairobi. Wat erg dat het zo is geescaleerd in de periode waar je zo naar uitzag. We hopen dat het goed met je gaat en wensen je een veilige thuisreis tzt. Volgen de berichten op de voet...
    Gods zegen in alles.
    Liefs Wilma & Marit

• 02 Januari 2008 - 10:17

Lieve Marg,

Ik bid voor je/jullie veiligheid en uiteraard ook voor de mensen die jullie achter moeten laten. Ik hoop dat je nog een goede tijd hebt in Nairobi met Seintje.

Liefs, Remmie

• 02 Januari 2008 - 11:16

Ageeth:

Marg,

we denken aan je en hopen dat je weer veilig in Nairobi en uiteindelijk in NL zult komen.

groetjes,

Arco en Ageeth

• 02 Januari 2008 - 13:39

Henk Jo En Stijn:

We hopen dat we snel horen dat jullie veilig bij Seintje zijn!! Veel sterkte in alles daar! We bidden en wensen jullie al het goede en de mensen daar toe!

Lieve groetjes ons

• 02 Januari 2008 - 15:32

Ma Kooiker:

vielig geland in nairobi. opgewacht door ambass. en pers bekijk het nieuws dus maar.dagblad trouw.nu naar seintje gr. marg

• 02 Januari 2008 - 15:36

Anja:

Heeft iemand nog wat gehoord ????
    Iemand vertelde me wel dat er vanavond bij "Een Vandaag" waarschijnlijk uitzending is over Nederlandse evacuees uit Kenia.....
    Dit begint om 18.15 op Nederland 1...
    Laat even weten als jullie al wat weten.....

• 02 Januari 2008 - 15:39

Anja:

JIPPIE..............las het mailje van Ma Kooiker......
    Marg en Paulien hou van jullie,maar ga volgende keer samen naar Loret de Mar of zo........hahhhha

• 02 Januari 2008 - 15:53

Carlo En Lijsje :

Nairobi, klinkt al heel wat veiliger zus. Maar we zullen blij zijn als jullie terug in Nederland zijn. Hopenlijk wordt het snel beter en is Mama Gitau ook snel weer veilig.

Liefs ons

• 02 Januari 2008 - 16:16

Henriëtte:

Hoi Marg,
    te gevaarlijk... 't is wat meid. Ik vermoedde het al. Hoop dat de narigheid niet nog verder uit de hand loopt. Berichtje uit Nederland; Hanneke en Niels hebben een prachtig kindje!!

• 02 Januari 2008 - 19:05

Ann:

Ma heeft telefonisch contact met marg gehad, rond 7u vanavond. Ze zat aan de thee bij seintje, in nairobi, waar het relatief veilig is. Seintje wil nog proberen of er eerder een vlucht terug gaat. Dat horen we nog.

• 02 Januari 2008 - 19:08

ha marg,
    We hopen dat je gauw weer in de gelegenheid bent om de verhalen op je site aan te vullen!
    Maar eerst ben je wel even bezig om alle reacties te lezen!
    groeten ann

• 02 Januari 2008 - 20:04

Cor:

hm, die link komt helaas wat verminkt over. Nieuwsgierig ga dan naar: www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/home Op deze site bij meer video's 'vrees voor burgeroorlog in Kenia groeit'.

• 02 Januari 2008 - 20:20

Els:

Fijn om de reacties te lezen en om zo te horen/op de hoogte te blijven dat jullie relatief veilig zijn!
    Marg en Paulien we bidden dat jullie snel veilig thuis zijn.
    Heel veel liefs en in gedachten steeds bij jullie!
    Els

• 03 Januari 2008 - 09:20

Remmie:

Lieve Marg, zit bij Greco's op road 9 jouw berichtjes te lezen. Kom maar naar Cairo toe! Maar zonder gekkigheid, zorg dat je veilig en wel Kenia weer uitkomt.
    Rabina maakoe!
    Liefs, Remmie

• 03 Januari 2008 - 10:03

Lianne:

Bid voor veilige terugreis en voor de mensen in Kenia!

• 03 Januari 2008 - 11:42

Hoi Margje,
    Wat een trieste manier om je vakantie af te sluiten; vooral omdat je zoveel mensen achterlaat. Ik zag jou gelukkig veilig uit het vliegtuig stappen (filmpje waar Cor ons op attendeerde: rtl-site naar het nieuws van 19.30 uur op 020108). Jouw gedachten en gebeden zullen vooral in Kenia zijn. Sterkte Marg. Liefs, Mieke

• 03 Januari 2008 - 11:44

Mieke:

Die gekke zonnebril in mijn berichtje moest gewoon het jaartal 08 zijn....

• 03 Januari 2008 - 12:27

hallo allemaal
    er is veel gebeld vanmorgen om te kijken of er ook eerder een vlucht teruggaat.
    British airway geeft geen neg. reisadvies voor kenya(?) dus die doet er niets aan. Via d reizen lukte het ook niet. Aangeraden word om op het vliegveld te wachten, zodat als er op het laatste moment een plek vrij is, ze mee kunnen. Dit is nu niet echt een optie omdat er teveel onrust in nairobi is om een extra keer heen en weer te rijden. Elke dag om 10 u gaat er wel een vlucht, dus wsl gaan ze morgen eerst bellen, of die vlucht misschien 2 plekken over heeft.

• 03 Januari 2008 - 12:58

Lijsje:

Even een aanvulling op de reactie van Ann. Ik heb inmiddels weer met D-reizen gebeld om te vragen of ze misschien via een andere plek (dus niet rechtstreeks naar Londen) toch kunnen vertrekken. Ze zouden het even uitzoeken en meteen ook even navragen of British Airways misschien toch overweegt om een negatief reisadvies te geven. Ze wisten wel dat er nog wel een aantal vliegmaatschappijen in vergadering waren hierover (oa KLM) maar ze wist dus nog niet wat de uitslag daarvan was.
    Ik heb D-reizen het Kenyaanse nummer van Marg gegeven zodat ze eventueel rechtstreeks contact met haar op kunnen nemen. Hopenlijk komt er een negatief reisadvies van British Airways, want dan zal er vast wel een extra vliegtuig worden ingezet. We wachten nu dus maar weer even af.

Groetjes Lijsje

• 03 Januari 2008 - 16:41

Anja:

Zijn Paulien en Margje nu veilig?, het nieuws op tv laat wat anders zien dan de digitale krant.Ik stuur geen sms omdat ik bang ben dat het beltegoed kost voor P en die hebben ze dalijk misschien hard nodig..anja

• 03 Januari 2008 - 17:22

Lijsje:

Anja, op dit moment zijn ze bij Seintje in Nairobi en wat ik van Margje heb begrepen zijn ze daar veilig. Maar ze blijven wel op het terrein bij het huis van Seintje.

Lijsje

• 03 Januari 2008 - 19:00

Anja:

Bedankt Lijsje, hoop dat ze snel een vliegtuig vinden terug naar Nederland......anja