Safely arrived - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Safely arrived - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Safely arrived

Door: Margje

Blijf op de hoogte en volg Margje

19 December 2007 | Kenia, Nairobi

Lang naar uitgezien, finally arrived! We zijn er weer! Het is echt op en top herkenbaar genieten ... De warmte, de geuren, het accent van de Kenyanen, hun enthousiasme: FANTASTISCH!
Gistermorge om kwart over vijf vertrokken we vanuit Woerden. We hadden onlne al inegcheckt, dus we hoefden alleen onze koffers maar af te geven, konden vervolgens naar de douane en liepen zo het klaarstaande vliegtuig in :). Perfect! Net gesetteld, kwam ik erachter dat ik mijn (met Nederlandse postzegels gefrankeerde) post nog in mijn tas had zitten :(. Gelukkig bracht en vriendelijke stewardess de olossing: zij zou ervoor zorgen dat ze op Schiphol gepost zouden worden - great!
In Londen hadden we relax de tijd om over te stappen en we liepen dus ontspannen langs schitterende winkels, wchtende mensen en zich haastende reizigers naar de gate. Met een snelheid van zo'n 900 km per uur vlogen we de kleine 8000km in zo'n acht uur. Onder ons zagen we het Britse landschap verdwijnen, verwonderden we ons over de prachtige, besneeuwde Alpen en zagen we de Middellandse zee ' overgaan' in de woestijn. We sloten af met een prachtige zonsondergang!
Op Jomo Kenyatta Airport moesen we ons visum nog regelen, maar dit ging boven verwachting snel! langs de bagagebelt moesten we wat langer wachten, mar we hadden uiteindelijk al onze bagage weer in ons bezit. Nicolas de driver stond op ons te wachten met een bordje met KOOIKER erop en dat gaf natuurlijk al een goed gevoel ;). Om half twaalf lagen we ongeveer op ons bed in Mayfield guesthouse.

Vandaag zijn we -uiteraard na uitgeslapen te hebben- naar het project van Feed the Children gegaan, naar Seintje. Onderweg er naar toe was het genieten van het puur Kenyan streetlife: auto's, fietsers, wandelaars, ezelkarretjes, handkarren ... en dan natuurlijk niet te vergeten de bumps and holes ;). Naast de weg zie je van alles: kasten, motoren, grafstenen, fietsen, matrassen, (beschilderde stapel)bedden, bankstellen, potten, kleden, vuurkorven, kleding, mobiele telefoonkaartaanbieders, vloerkleden, fruit, etc ...!
Seintje ontving ons met koffie met mandazi (soort Kenyaanse oliebol) en gaf ons daarna een rondleiding over de compound van FtC. Indrukwekkend om te zien hoe goed georganiseerd dit allemaal is! Gaaf om te zien hoe de kinderen hier liefdevol opgevangen worden en een goede verzorging krijgen! Nick, Wieske en Maggy, ze zagen er allemaal goed uit!
Het schrijnende komt wanneer je de verhalen hoort ... een kind dat in een ziekenhuis achtergelaten wordt of ergens in de sloppenwijk. Sommige worden door de politie gebracht, met de navelstreng er nog aan. Kinderen die binnenkomen als een skelet, een kind waarvoor de moeder, verzwakt door aids, niet kan zorgen ... intriest! In de cottages zijn de kinderen op leeftijd ingedeeld. Er is steeds een moeder die zorgt voor vier kinderen, er wordt gezorgd voor zoveel mogelijk stabiliteit. Seintje vertelde dat een van de moeder gisteren afscheid had moeten nemen van drie kinderen - deze waren in fostergezinnen geplaatst. Na begeleiding worden deze kinderen dan geadopteerd. Het mooie is dat er heel veel Kenyanen meewerken en dat ze op dit moment bezig zijn om zoveel mogelijk familie van de kinderen op te sporen en ze te herenigen. Dit lukt ook regelmatig, vertelde Seintje.
Omdat het een holiday was, waren de scholen gesloten en waren er minder activiteiten hier. Wel was er een team van Telcel (mobile phone) die een entertainment programma aanbood aan de kinderen (compleet met donkere kerstman ;)). Gaaf om te zien hoe blij de kinderen reageren.
Impressing om de voorraden te zien die er in de opslagplaats lagen om iedere dag 20.000 kinderen te voeden - alle (ruim 200) scholen in de sloppenwijken van Nairobi worden door Feed the Children dagelijks van voedsel voorzien!
Super ...!
Na de Kenyaanse maaltijd (rijst, kool en taai vlees met supu) en een heerlijk verse sap, nam Seintje ons mee naar het Karen Blixenmuseum voor een lekkere kop cappuchine en ijs. Hier hebben we van genoten in een idyllische omgeving. Vervolgens, als klapper, kwamen we bij het kasteel van Seintje: wat een geweldig (mooi en groot) huis en een supergave ruime tuin ... ruim een hectare geloof ik! Aan het eind van de middag zijn we weer naar Mayfield Guesthouse gegaan en daar zitten we nu achter de computer.
Straks om zeven uur dinertime hier en dan kunnen we naar bed ;).

We weten nog niet hoe ons programma er morgen uitziet, maar dat hopen we jullie nog wel een keer te vertellen :).

Bwana akubariki sana!

• 19 December 2007 - 15:59

Margje:

Sorry voor de typefouten ... we worden gebeld voor de lunch :)

• 19 December 2007 - 16:09

Remmie:

Gaaf om zo met jullie mee te genieten! Klinkt erg mooi en goed allemaal. Have lots of fun.
    Maasalama X

• 19 December 2007 - 18:17

Lianne:

Goed om te lezen dat je veilig bent aangekomen en zo geniet!

Lianne

• 19 December 2007 - 19:28

Henk, Jo En Stijn:

Ha zus

He wat leuk te lezen hoe het is gegaan de eerste dag en de reis etc!
    Fijn dat jullie weer veilig aangekomen zijn! Ma heeft gisteravond al ff iedereen een berichtje gestuurd (ze is ook zo mobiel he?:-),leuk!)Maar wat mooi dat er zoveel gedaan word! Heb je Seintje de groeten al gedaan? Inderdaad erg intriest om die verhalen te horen van die kinderen... je zou zo al die kinderen wel willen laten overkomen naar ons he.. Maar geniet en benut je tijd maar goed daar! kga stoppen.
    Kga me ff douchen, voel me nl net een nieuwjaarskoek.

Lieve groet van ons

• 19 December 2007 - 19:29

Henk, Jo En Stijn:

Ha zus

He wat leuk te lezen hoe het is gegaan de eerste dag en de reis etc!
    Fijn dat jullie weer veilig aangekomen zijn! Ma heeft gisteravond al ff iedereen een berichtje gestuurd (ze is ook zo mobiel he:-),leuk!)Maar wat mooi dat er zoveel gedaan word! Heb je Seintje de groeten al gedaan? Inderdaad erg intriest om die verhalen te horen van die kinderen... je zou zo al die kinderen wel willen laten overkomen naar ons he.. Maar geniet en benut je tijd maar goed daar! kga stoppen.
    Kga me ff douchen, voel me nl net een nieuwjaarskoek.

Lieve groet van ons

• 19 December 2007 - 21:03

Carlo En Lijsje:

He zus,

We wisten al dat je goed aangekomen was. (jaja zoals je al weet via ma) En super dat je in 1 dag al zo veel hebt kunnen zien! Wow. Ik kan me voorstellen dat het soms wel erg indrukwekkend is. Wat leuk die "bekende" namen. Nick, Wieske en Maggy. Geniet van je reis.

Liefs ons

• 19 December 2007 - 21:22

Nora:

Goed om te horen dat jullie goed zijn aangekomen en een goede reis gehad hebben. Indrukwekkend om je verhalen te lezen! Groetjes ook aan Paulien.

Liefs,
    Nora

• 20 December 2007 - 09:35

Klaas, Marjan & Nick:

Heeeej grote zus,

Gelukkig dat je veilig bent aangekomen...ik had gister een tentamen en toen dacht ik nog: was ik Marg maar, dan zat ik nu lekker (bijna) in Kenia! Kan me niet voorstellen zeg dat het daar nu lekker warm is....tis hier egt inpakweer:S Als ik je verhaal zo lees over die kindertjes, krijg ik bijna de neiging om daar heen te gaan en ze allemaal mee te nemen naar huis.....nou, ik ga even weer aan de slag, heeeel veel plezier nog in kenia en ik hoop dat het allemaal lukt met de uniformen/matrassen enzo :D

Hele dikke knuffel van Klaas, Marjan en Nick

• 20 December 2007 - 18:51

Wietske:

Klinkt goed ! Leuk trouwens dat er ook een Wieske rondloopt daar.
    Enne, Margje, er wordt echt geschaatst in Nederland!!
    Liefs, en geniet ervan!

Wietske

• 20 December 2007 - 22:56

Hilligje:

Ha Marg,

Leuk om je verhalen te lezen! Je hebt een mooie schrijfstijl. Fijne tijd verder en ook goede Kerstdagen!

Groetjes,
    Hilligje

• 21 December 2007 - 07:56

Dieuwke:

Ha Marg!

Heerlijk om te lezen, het is alsof ik er zelf even ben... geniet ervan en een fijne tijd!

• 21 December 2007 - 09:23

Mieke:

Erg leuk om je verslag te lezen. Het is net of ik naar een film zit te kijken, zoals jij schrijft. Het moeten wel bijzondere ervaringen zijn, die veel indruk maken. Enjoy your time!

Love, Mieke

• 21 December 2007 - 10:50

Hermke:

geprint en thuis ga ik je avonturen lezen...
    geniet ervan!

• 22 December 2007 - 20:36

Frank En Lianne:

Leuk zo'n uitgebreid verslag van jullie belevenissen. We blijven jullie volgen en genieten (vooral Frank) op afstand mee. Groeten aan ons zusje.

• 23 December 2007 - 10:13

Ann:

ha marg,

Geweldig om je verhalen te lezen!
    Heerlijk om het zo ook mee te beleven.
    Geef je de Mercy en vicky ook een knuffel van ons?

Liefs ons

• 26 December 2008 - 23:22

Annie Middel:

hoi margje,
    ik ben je aldoor aan het zoeken,hierbij is het dus gelukt.
    prachtig verhaal.
    leuk je foto te zien.
    groeten annie middel meppel.
    je medereiziger weet je nog?????????