Update ... - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Update ... - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Update ...

Door: Marg

Blijf op de hoogte en volg Margje

16 November 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Zondagmorgen heerlijk rustig opgestaan en ontbeten. Daarna met Janet een kop koffie gedronken hier op het terras en in de zon. De dienst in de International Church hier aan de overkant begon om 11.15. Begonnen met worship en genoten van de mooie liederen die we zongen. De preek ging over Jonah 3 (was vierde preek uit een serie over Jonah). De toepassing van de preek: wat is jouw Nineve en hoe ben je betrokken bij die omgeving (je werk, je buurt, …), hoe moet jij veranderen om dienstbaar te zijn in jouw ‘Nineve’ en hoe kun je Gods hart voor de mensen laten zien. Het is een grote gemeente met veel verschillende culturen. Mooi!
Na de dienst met Janet en twee Nederlandse studenten naar Janets huis gewandeld en daar in de tuin wat gedronken en lekkere soep gegeten. Was gezellig! Stel leuke meiden die in Wageningen studeren en in Ethiopie een onderzoek hebben gedaan. We kregen het aanbod om twee weken met hen mee te gaan reizen naar het noorden van Ethioie (waar veel moois te zien is!). Ik heb het zeer aanlokkelijke aanbod zonder twijfelen afgeslagen, omdat het niet kan…maar het zou wel echt fantastisch zijn om een keer de gelegenheid te hebben om meer van Ethiopie te zien! Wie gaat er mee?
Halverwege de middag met de twee studenten terug naar het hotel – zij kwamen er toch langs en wisten de weg. Hier genoten van de zon op het balkon, van lezen, een preek van Van Ekris (avondmaalsdienst van vanmorgen), van een Skypegesprek, van port, kaas en noten.
Morgen de eerste dag met een groep leerkrachten. Ben erg benieuwd! Zit in de motiveermodus en hoop dat ze veel zin hebben om veel te leren deze week!

16 november, maandag
Zo … end of the day! Eerste woord dat bij me opkomt? MOE! Tweede? MOE! Derde? Was wel goede dag geloof ik. Even kort verslag. Afgelopen nacht zeer brak geslapen door harde matras (al paar nachten paar keer wakker door slapende arm, stijve schouder, etc) én door allerlei mensen die laat in het hotel waren en op de gang hele gesprekken voerden. Was best gefrustreerd en het hielp heel even toen ik er iets van zei, maar daarna was het weer herrie en dat bleef tot één uur. Vanmorgen dus niet topfit, maar wel gemotiveerd om te vragen om andere matras. Nu heb ik de kamer naast de vorige. Deze matras leek beter, maar ga het vannacht echt uitproberen. Heb dus ook al een verhuizing achter de rug.
Vanmorgen werd ik zeer verrast: al vóór acht uur werd ik opgehaald@ We waren om kwart over acht op Hope University. Tijd om alles klaar te zetten. Daar is ook altijd tijd voor nodig, want we moesten naar een andere ruimte – deze was nog niet klaargezet. Daarna hebben we ook daar alle spullen verhuisd (eind van de dag weer omdat lokaal niet op slot kon). Om half tien (ipv negen uur) zijn we begonnen, ook al was de helft van de groep nog niet aanwezig. Ze kwamen in loop van de ochtend binnendruppelen en rond koffietijd waren we compleet.
Goede dag gehad. Groep van twaalf deelnemers, waaronder twee vrouwen  Toch wel echt anders dan in Nederland. De twee trainers hebben mooie dingen laten zien. Uitdaging blijft wel om plenaire gesprekken goed te leiden ;). Ze zijn graag breedsprakig merk ik. Of is dat ook ‘gewoon’ verschil in cultuur en moeten we dat accepteren? Merk wel echt een taalbarriere. Niet alleen tussen de groep en mij (Engels is van sommigen echt heel heel basic – onmogelijk een echt gesprek te voeren), maar ook tussen de Amharic en Oromia mensen. De sfeer is goed en ze willen echt leren. Morgen weer verder!
Ik heb vandaag ook veel geleerd. Ik probeer een woordje Oromia en Amhaars te leren en leer meer van de cultuur en ervaringen van de leerkrachten. Mooie mensen! Daarnaast leer ik hoe zuinig je kunt zijn met papieren zakdoekjes als toiletpapier ontbreekt. Voor morgen heb ik dus een aantal pakjes zakdoekjes in mijn tas gestopt. Moest vandaag echt zuinig aandoen ;).
Nu nog even wat voorbereiden voor morgen en dan slapen: hopelijk goed en lang genoeg! Dank voor jullie berichtjes op de website, via mail of whatsapp – amesekenalo!

  • 17 November 2015 - 09:52

    Annemarie:

    Weer genoten van je verhalen! Gaaf om te lezen hoe je probeert aan te sluiten bij de Oromianen en Amharen. En zo positief en geduldig wacht op stroom en andere dingen waarvan wij zo vanzelfsprekend vinden dat het geregeld en afgesproken is. Kan me goed voorstellen dat deze dagen ontzéttend intensief zijn.

    Ik zit nu - 9.45 - in de chocoladefabriek (mmm...) c.q. Goudse bieb te wachten op een paar collega's om mooie plannen voor deeltijd te maken. Maar dat wachten zal vast niet zo lang duren, we hebben 10u afgesproken en ik verwacht dat ze er op een file na allemaal zullen zijn ;-). Gisteren ook al flink gebrainstormd.....ideeën genoeg, ook weer voor leerlijn 2. Weer genoeg om flink bij te praten na Ethiopië.

    Een goede tijd weer verder met trainen, goede faciliteiten vinden, fit blijven etc. En geniet van de mensen en het land!


  • 17 November 2015 - 21:29

    Willemieke Reijnoudt:

    Há Marg!
    Wat fijn dat je weer schrijft! Genieten van je verhalen! Dankbaar dat je veilig gearriveerd bent en dat je weer kunt acclimatiseren...Veel succes met de trainingen; klinkt best pittig allemaal.
    Slaap je inmiddels beter op nieuw matras en andere kamer?
    'k Wens je mooie dagen nog! En ik kijk uit naar een volgend bericht. Zegen gewenst!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 44455

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: