Bethlehem in Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Bethlehem in Addis Abeba - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Bethlehem in Addis Abeba

Door: Marg

Blijf op de hoogte en volg Margje

26 November 2015 | Ethiopië, Addis Abeba

Donderdag 26 nov. 15
Bijzondere dag … vanmorgen naar Hope College gegaan om én atu Huruma te zien lesgeven én Bethlehem te ontmoeten. Bethlehem stond met een vriendin al te wachten. Bijzonder en even onwennig om elkaar te zien. Vond het ook wel heel gaaf! Voel me bevoorrecht om in die gelegenheid te zijn haar te spreken. Bijzonder ook dat je met een kleine bijdrage het verschil kunt maken voor een ander. Dat raakt me toch wel echt. Wij zijn zo ontzettend rijk en kunnen met iets (wat we zelf nauwelijks missen) zoiets groots doen/betekenen voor een ander. Ben God dankbaar dat Hij me die gelegenheid geeft om dat te kunnen doen. Atu Huruma kwam ook aanlopen – het was leuk om hem weer te zien. Een verrassing voor me was zijn mededeling dat er deze week geen lessen waren, omdat er examens werden afgenomen. Dat had hij vorige week niet verteld ;). Ik dacht écht dat ik hem zou zien lesgeven. Helaas. Wel even een rondje over het terrein gedaan en een paar klassen bezocht waar kinderen waren. De eerste groepen wachtten op de uitslagen van hun tests. Veel, heel veel in blauwe kleding gehulde kinderen die met luide stem in koor groeten en antwoord geven. Daarna in nog een kleuterklas geweest … echt kleine kinderen die bezig waren met een les in het lezen van Amhaars. Eén kind voor het bord dat woorden aanwijst en uitspreekt, alle andere 49 kinderen die het haar luid en in koor nazeggen. Ze gingen voor ons zingen, een prachtig gezicht. Heb wat opgenomen op video. Het is wel allemaal hard en in koor. Zou er zelf wat onrustig van worden als ik leerkracht was daar. Of: denk dat ik het snel anders zou gaan proberen te doen. Het is alleen wel een hele grote uitdaging om met vijftig kinderen in een te klein lokaal goed les te geven vrees ik. Misschien zou ik het wel een keer voor een aantal weken moeten proberen. Het kriebelt wel een beetje.
Na dit bezoekje met Bethlehem op weg naar haar moeder. Ook dit vond ik een bijzondere ontmoeting. Hier ‘even’ een kop koffie gedronken. Ik bedacht te laat dat koffie drinken hier niet een kwestie is van even zetten, maar: koffiebonen roosteren, malen, water koken, koffie erin, weer laten koken en dat lang genoeg, daarna de koffiekan scheef zetten en wachten zodat de koffie zelf niet in de kopjes terecht komt … dan drinken. Maar: resultaat is wel dat je de allerlekkerste koffie hebt die je kunt bedenken!!!
Na de koffie terug naar de training. Hier het laatste deel van de ochtend meegemaakt en de middag. Ook hier weer van genoten. Het is wel echt jammer dat een week zo voorbij is voor zo’n training. Je zou meer tijd willen om het hen te laten oefenen. Hoop dat het lukt om de follow up onder leiding van Afelay meer body te geven. Morgen alweer laatste dag voor de training van leerkrachten van Hope. Weer afscheid nemen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 44468

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: