Just one day to go in Debre Zeit... - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu Just one day to go in Debre Zeit... - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Margje Kooiker - WaarBenJij.nu

Just one day to go in Debre Zeit...

Door: Marg

Blijf op de hoogte en volg Margje

03 December 2015 | Ethiopië, Debre Zeyit

2 December 2015
Weer een dag op Interlakes. Genoten van de lesbezoeken, van de teachers en van de kinderen. Tussen de middag broodje gegeten en alles weer klaar gezet voor vanmiddag. Gehad over de dimensies van Marzano en verschillende leerstijlen. Daarna zijn ze weer aan de slag gegaan met hun lesson plan van morgen. Met de teachers die ik heb bezocht kort hun filmpjes bekeken en besproken. Eigenlijk voor individuele coaching te weinig tijd. Of eigenlijk? Nee, gewoon te weinig tijd. Als afsluiting nog een filmpje laten zien over actief leren in India. Daarna poosje in zon zitten werken tot de kinderen van Tim en Ingrid me kwamen halen voor het eten. Heerlijk en gezellig gegeten bij hen. Leuke mensen. Na kop thee naar hotel gebracht. Direct gecheckt of er water was en echt waar: er kwam gewoon echt een straal water uit de kraan en nog warm ook. De straal was wel een kwart van wat ik in Nederland gewend ben, maar ik heb toch mijn haar kunnen wassen. Nu laatste dingen voorbereid voor morgenmiddag en zo nog het certificaat afmaken. Daarna weer lekker slapen. Nog twee nachten hier in het hotel.

3 december 2015
The end of another Interlakesday. Vandaag ook weer begonnen met een ontbijt hier in het hotel. De vaste gasten waren drie Hongaarse mannen die hier op een militaire vliegbasis werken, twee Aziatische mannen die luidruchtig smakelijk eten en ik. Ik heb mijn plek strategisch gekozen na de eerste auditieve ontmoeting met deze Aziatische mannen. De eerste keer zat ik redelijk bij hen in de buurt en zéker op gehoorsafstand ;). Ik bedacht weer eens dat culturele verschillen soms ook gewoon echt lastig zijn! ]
De service van het hotel moest om zeven uur zoals gewoonlijk nog wat op gang komen, maar uiteindelijk had ik wel mijn geroosterde broodje, mixed juice en koffie. Een goed begin van de dag. Daarna weer de uitdaging aangegaan de drukke weg over te steken om aan de overkant te wachten op het busje dat me iedere dag oppikt. Een jonge schoenenpoetser wilde mijn suede schoenen poetsen, maar ik gebaarde dat dat niet echt handig was. Hij liep lachend weg met de mentossnoepjes die ik in mijn tas had zitten. Iemand anders die zag dat ik hem wat gaf, bleef staan en knoopte een praatje aan. Uiteindelijk vroeg hij of hij ook een snoepje mocht ;). Het schoenenpoetsertje was teruggekomen en stond al kauwend verheugd naar me te lachen. En ik? Ik bedacht dat je door een klein gebaar even contact kunt hebben met iemand en dat je voor elkaar een verschil kunt maken. Het raakte me dat hij zo breed lachend naar me keek. Voor mentos.
Ik begon met een lesbezoek in grade 8. Dacht ik. De teacher kwam niet opdagen dus toen ben ik met ze een energizer gaan doen. Was leuk. Heerlijk gelachen met ze. Na ongeveer een kwartier kwam een andere leerkracht. Ik dacht dat hij les zou gaan geven, maar hij was alleen maar gekomen om ze bezig te houden. We zijn dus door gegaan met energizers, groepsactiviteiten. Was leuk. Daarna drie lesbezoeken gedaan. Tijdens de lunch bij Mark de Nederlandse vrijwilliger Alien ontmoet. Ze is bij de training geweest vanmiddag. Het was weer leuk om met de leerkrachten in gesprek te zijn en dingen met ze te delen en ze aan de slag te laten gaan met hun lessen. Morgenmiddag is het de afsluiting. Ze gaan allemaal een stukje van een les laten zien/meemaken. Na de pauze heeft iedereen een creatieve verwerking. Een aantal gaan een lied doen, weer anderen, een gedicht, iets met handwerken/knutselen, en andere dingen (heb niet gehoord wat ze gaan doen). Heb er zin in. Hoef voor morgen dus niet meer iets voor te bereiden. Voelt wel ontspannen. Na schooltijd met Alien naar het Pyramid Resort geweest dat aan een meer ligt. Prachtige plek. Op een terras genoten van de (ondergaande) zon onder genot van een mixed juice (de laatste voorlopig denk ik) en daarna er gegeten (met een Ethiopisch Heineken biertje).
Om uur of half acht was ik thuis. Deze keer was er wéér iets meer water en heb ik genoten van een warme douche. Vervolgens begonnen met mijn koffers in te pakken/te ordenen. Morgen kom ik na de dag op school weer terug in hotel. Even wat werken aan verslag en dan om half negen richting Addis. Om uur of twee hoop ik dan weer richting Nederland te vliegen. Ik ben door aantal van jullie al terdege gewaarschuwd voor de kou, de natheid, de wind … ik hoop echt dat het me lukt om de warmte mee te nemen en uit te delen! Daar geniet ik wel écht van, van het heerlijke weer hier!!!
Nu nog paar laatste observaties verwerken in mijn document en dan weer lekker slapen! Allemaal alvast een goed weekend gewenst! Ik hoop jullie snel weer te ontmoeten! Dank voor het meeleven/meelezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margje

Van harte welkom op mijn pagina bij waarbenjij.nu. Via deze site wil ik jullie op de hoogte houden van mijn reizen :). Omdat ik sinds 2001 Kenya-georiënteerd ben, is mijn domeinnaam ook uit het Kiswahili: marafiki betekent vrienden.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 44451

Voorgaande reizen:

12 November 2015 - 05 December 2015

And again ... Ethiopia!

30 Juli 2014 - 27 September 2014

Heading for Hawasa in Ethiopia

17 December 2013 - 02 Januari 2014

Travelling to Kenya

11 Januari 2013 - 19 Januari 2013

Ghana

23 November 2011 - 03 December 2011

Training The Art of Teaching

18 December 2007 - 07 Januari 2008

Travelling abroad

Landen bezocht: